אנו רואים אותן כמעט בכל ערוצי הטלוויזיה והן הפכו בשנים האחרונות לפופולאריות במיוחד. תכניות הריאליטי מושכות אליהן קהל צופים רב ובטווח גילאים רחב. הן מסקרנות נשים וגברים כאחד, צעירים ומבוגרים. רבים רואים בהשתתפות בתכניות שכאלו הגשמת חלום, הן בשל החשיפה הרבה שבה הם זוכים והן בשל האתגר הכרוך בהשתתפות עצמה – לנצח אחרים ולשרוד עד הסוף. אולם, למרות הרצון הרב, לא כל אחד בהכרח מתאים לתכנית כזו ולא כל אחד יכול להתמודד עם האתגר שבכך. מכיוון שישנם רבים המעוניינים להשתתף בתכניות כאלו, מיון המועמדים הוא משימה לא פשוטה.

על תהליך מיון המועמדים לתכניות ריאליטי – ד"ר שרי מרדכי

המיון מצריך בחינת המועמד בסיטואציות שונות ובעיקר בחינת יכולתו לעמוד בלחצים פסיכולוגיים הקשורים בהשתתפות בתכנית ובחשיפה הנלוות לה. מיון המועמדים עוזר לזהות קשיים ובעיקר להימנע מהם ברגע האמת – הן במהלך התכנית עצמה והן לאחר שהסתיימו שידוריה.

חשיבותו של המיון

מיון מועמדים לתכניות ריאליטי הוא משימה לא פשוטה. בכל שנה ניגשים עשרות אלפי מועמדים לבחינות הקבלה לתכניות אלו מתוך מטרה אחת ברורה: להפוך למפורסמים! תכניות הריאליטי משמשות כיום כפלטפורמה נפלאה לחשיפה רבה בשל רמת הפופולאריות הגבוהה שלהן. תכניות כמו מאסטר שף, הישרדות וגם בייק-אוף הן כמעין הגשמת חלום עבור רבים, המעוניינים לזכות בהכרה. אולם, לא כל אחד מתאים לתכניות כאלו ולא כל אחד, מוכשר ככל שיהיה, מסוגל להתמודד עם ההשלכות לכך. ההשתתפות בתכנית ריאליטי כרוכה בלחצים רבים, הבאים לידי ביטוי בצורות שונות. במרבית המקרים מדובר בתחרות, שבה נדרשים המשתתפים להביא לידי ביטוי יכולות שונות (בישול ואפייה, יכולת להתמודד עם פעילויות ספורטיביות מאתגרות, יכולת משחק ועוד). הלחץ הרב שקשור בכך, הרצון להוכיח ולהצליח, עשויים להוביל לקשיים פסיכולוגיים רבים, שאיננו נתקלים בהם בחיי היום יום (ובמידה וכן, בעוצמה פחותה).

מיון המועמדים, הנעשה על ידי מכונים מוסמכים המתמחים בכך, כמו מכון שלם המתמחה באבחון מסוגלות הורית ואישית עוזר לאתר את המועמדים שיצליחו לעמוד במשימה ולהתמודד בהצלחה עם כל האתגרים השונים, ובמיוחד האתגרים הפסיכולוגיים, שמציבה בפניהם התכנית. חברות ההפקה מחפשות מועמדים מבטיחים, מועמדים שיעלו את התכנית על הגל ויביאו כמה שיותר צפיות (ורייטינג). התחרות שבין תכניות הריאליטי היא רבה וכל תכנית כזו רוצה למשוך אליה צופים רבים. בחירה נכונה של מתמודדים בתכנית היא הדרך הנכונה לעשות זאת, אולם מדובר, כאמור, במשימה לא פשוטה. התהליך מתחיל בליהוק מתמודדים שונים על ידי מלהקים מקצועיים. לעיתים פונים המתמודדים עצמם אל חברות ההפקות, ולעיתים אלה המלהקים שיוזמים את הפנייה. הרצון הוא למצוא דמויות מפתיעות, חדשות ומקוריות, אך יחד עם זאת כאלו שתוכלנה להתמודד עם התכנית והשלכותיה.

איך זה עובד

במסגרת תהליך המיון משתתפים המועמדים בראיונות אישיים וגם במשחקי סימולציות ובחינות נוספות. פעמים רבות יוצרות סיטואציות שונות, המצריכות מהמועמד להביא לידי ביטוי יכולת מיוחדת, הנדרשת לתכנית. במקרים אחרים נבחנת אישיותו של המועמד ונבנה פרופיל פסיכולוגי על מנת להעריך את מידת יכולתו להתמודד עם כך ולהצליח בתכנית. התחרות שבין המועמדים, הרצון להוכיח ויחד עם זאת הצורך להתמודד עם מצב שאיננו מוכר, מעלים לא מעט קשיים. בין אם מדובר באי בודד, רחוק מכל בני המשפחה והחברים הקרובים, או בתחרות אפייה לא פשוטה, הקושי הפסיכולוגי הרב יכול לבוא לידי ביטוי בשלבים שונים של התכנית ולהשפיע על המתמודד באופן משמעותי. בעזרת המיון ניתן לזהות מי הם המתאימים לתכנית ומי אלה שלא.

ובל נשכח את עניין החשיפה. מתמודדים בתכניות הריאליטי זוכים לחשיפה רבה. למרות רצונם להתפרסם, הם אינם יודעים במה זה כרוך ולא מודעים לגודל החשיפה שבה הם צפויים לזכות. מאנונימיים, מדמויות שאינן מוכרות, הופכים משתתפי הריאליטי לסלבריטאים, שאחריהם עוקבים רבים. ההפיכה הזו לדמות מוכרת, דמות שאיננה אנונימית יותר, יכולה אף היא להקשות על המשתתף עצמו ולהשפיע על התנהלותו היום יומית וגם תחושותיו השונות. מעבר לכך, לאחר תקופה זמן מה (קצרה או ארוכה) הופכת דמותו של המשתתף לזיכרון רחוק ופחות בולט ומוכר. מדמות שנראתה על המסך כמעט מדי יום ושזכתה לתהילה וחשיפה רבה, הופכת דמותו של המועמד לדמות שולית יותר והוא חוזר אט אט לאנונימיות כמעט מוחלטת, כמעט כפי שהיה לפני השתתפותו בתכנית. התהליך הזה מעמיד אותו בפני קשיים רבים שלא תמיד קל להתמודד איתם. בעזרת מיון מקצועי של המועמדים ניתן לזהות האם יצליח המועמד להתמודד עם התהליך או שמא יתקשה לעשות זאת.

מיון מקצועי עוזר לבחון את מצבו הנפשי, ולעיתים גם הפיזי, של המועמד. הוא מאפשר לזהות מועמדים שיצליחו להשתלב בצורה טובה לצד המועמדים האחרים בתכנית ולהוביל את עצמם ואת האחרים קדימה. כל זאת, מתוך רצון אמיתי לשמור על רווחתו של כל מועמד ומועמד, ובעיקר על רווחתו הנפשית. מיונים אלה נעשים על ידי פסיכולוגים מומחים, בעלי ניסיון במיון מסוג כזה ועם הכרות רבה מאד עם התחום. אנשי המקצוע, כמו אלה שבמכון שלם, מציגים בפני המועמדים שאלות מעמיקות ומבצעים אבחון בשיטות שונות.

מיון מועמדים על ידי המומחים בתחום – מכון שלם

מכון שלם בניצוחו של שרי מרדכי עובד, החל משנה זו, עם חברות המפיקות תכניות ריאליטי לטלוויזיה. המכון ממיין את המועמדים לתכנית ובוחן את כישוריהם השונים, לרבות יכולתם להתמודד עם החשיפה הרבה הכרוכה בכך ועם הלחצים הרבים, הצצים לכל אורכה. ד"ר מרדכי שלם וחבריו לצוות המכון זוכים באמון רב בשל מידת המקצועיות הרבה שהם מציגים, מקצועיות הבאה לידי ביטוי בבחירה נכונה ומדויקת של מועמדים. מכון שלם עובד כיום עם טדי הפקות, גיל הפקות, אבוט המאירי ואנדמול, חברות ההפקה המובילות והמצליחות בארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *