מאת: מערכת קו לחינוך
בשנת הלימודים החדשה מתווספות לאקדמיה תוכניות לימודים חדשות; באוניברסיטת בר אילן החלה תוכנית לימודים לתואר שני בחינוך לשְלוֹמוּת (Wellness). במכללת אחווה החלה תוכנית לתואר ראשון בהפרעות בתקשורת. במכללת לוינסקי מוצע תואר שני להוראה ביסודי. במכללת גורדון מתקיימת תוכנית מקוצרת להסבת אקדמאים להוראת אנגלית. במכללת סמינר הקיבוצים מוצע תואר ראשון בחדשנות דיגיטלית.
תואר שני לשלומות – השנה תחל בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן תוכנית לימודים חדשה לתואר שני חינוך לשְלוֹמוּת (Wellness). מטרת התוכנית היא להכשיר מחנכים בתחום, ולפתח תכניות לימודים ופעילויות חינוכיות כדי לפתח את השלמות בחברה; להעניק ידע ולפתח כישורי חיים. תחום השְׁלוֹמוּת מתייחס לשלושה היבטים; רווחה גופנית, נפשית וחברתית. כל היבט מתייחס ומשלב את הידע האקדמי הקיים. תחום הרווחה הגופנית עוסק בבריאות, ספורט, סיעוד ועוד. תחום זה יכלול אספקטים מדעיים ממדעי התזונה, חינוך גופני, בריאות הציבור, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה ועוד. תחום הרווחה הנפשית יכלול אספקטים מדעיים מפסיכולוגיה, מוסיקה ואמנות. תחום הרווחה החברתית יכיל אספקטים מדעיים מעבודה סוציאלית, כלכלה, משפטים ומדעי הסביבה. התוכנית, שתתקיים במסגרת לימודים לתואר שני, מיועדת למורים, לבעלי תואר ראשון מתחום המדעים, סביבה, מדעי המוח, ספורט ותחומים הקשורים לשלומות כמו פיזיותרפיסטים, תזונאים ועוד.
מטרת הלימודים והמחקר בחינוך לשְׁלוֹמוּת (Wellness Education) היא לחבר בין חוקרים מתחומים שונים באוניברסיטה כדי ליצור שיתופי פעולה חדשניים, לפתח תוכניות לימודים חדשניות, להכשיר מחנכים בתחום ועוד. תוכנית המגמה תכלול קורסים מתחומי מדעי הטבע, מדעי המוח, פסיכולוגיה, הוראת המדעים וקורסים העוסקים בשיטות מחקר.
מוסמך בהוראה לבית הספר היסודי – במכללת לוינסקי לחינוך נפתחת השנה לראשונה תוכנית חדשה להסבת אקדמאים להוראה, המציעה תואר שני בהוראה לבית הספר היסודי ותעודת הוראה באחת מההתמחויות מתמטיקה, אנגלית, מקרא, מדעים וטבע וספרות. הלימודים לתואר השני נמשכים שנתיים. בשנה הראשונה הסטודנטים לומדים יומיים בשבוע, ובשנה השנייה יום בשבוע. המכללה מעניקה הלוואה מותנית למועמדים שנמצאו מתאימים על ידי משרד החינוך.
תואר ראשון בחדשנות דיגיטלית ביסודי – במכללת סמינר הקיבוצים תוצע השנה תוכנית לימודים חדשה בשיתוף מיקרוסופט לחינוך היסודי. מטרת התוכנית היא להכשיר את המורים בחדשנות דיגיטלית כדי לשלבה בהוראה. בין התכנים שיילמדו יהיו עיצוב למידה במאה ה-21, מאגרי מידע שיתופיים וכלים של מיקרוסופט המותאמים ללמידה, כמו גרסת החינוך של Teams. את הסטודנטים יכשירו מומחים מטעם מיקרוסופט. פרחי ההוראה ילוו על ידי מנטורים מבתי ספר היסודיים שבהם יתמחו, שהם מורים מקהילת המורים העולמית של מיקרוסופט. בסיום ההכשרה יקבלו הסטודנטים תעודה בינלאומית מטעם מיקרוסופט; "מורה מוביל חדשנות דיגיטלית" (MIE-Microsoft Innovative Educator).
חברת מיקרוסופט ארחה השבוע את פתיחת שנת הלימודים של מחלקת החינוך במרכז החדשנות שלה בתל אביב. הסטודנטים נהנו מחשיפה למגוון יוזמות וסטארטאפים.
במכללת סמינר הקיבוצים לומדים כ-6,000 מתכשרים להוראה.
תוכנית מקוצרת להסבת אקדמאים להוראת אנגלית – המכללה האקדמית גורדון זכתה זו השנה השלישית ברציפות בקול הקורא של משרד החינוך להפעלת תוכנית מקוצרת, חד שנתית, להסבת אקדמאים דוברי אנגלית או בעלי אנגלית ברמה גבוהה להוראת אנגלית בכיתות ג'-י'.
התלמידים בתוכנית ייהנו ממלגות לימודים מוגדלות ולהשמה לעבודה עם סיום ההכשרה.
התוכנית כוללת הכשרה בנושאי בלשנות אנגלית, ספרות אנגלית והוראת השפה האנגלית באוריינטציה יישומית. הסטודנטים ילמדו אסטרטגיות הוראה בכיתה, התמודדות עם ניהול כיתה, עבודה במערכת הבית-ספרית ועוד. הקורסים יועברו בשפה האנגלית, חלקם פרונטלית וחלקם במקוון. הסטודנטים יתנסו בעבודה בכיתות הטרוגניות כחלק מתהליך הכשרתם.
במכללת גורדון לומדים כ-5,000 מתכשרים להוראה.
תואר ראשון בהפרעות בתקשורת – במכללת אחווה לחינוך מתחילה השנה תוכנית לימודים לתואר ראשון בהפרעות בתקשורת. הענקת התואר מותנית באישור המל"ג. במסגרתו ילמדו הסטודנטים לטפל בלקויות שפה, דיבור ושמיעה. הלימודים יימשכו שלוש וחצי שנים, חמישה-שישה ימים בשבוע. הלימודים יכללו קורסי חובה והתנסות קלינית בהיקף של כאלף שעות. המחלקה להפרעות בתקשורת פועלת במסגרת בית הספר למדעים. ראש המחלקה הוא פרופ' דניאל אלגום.