מתוך הספר למידה נראית למורים – כיצד מורים יכולים להעצים את הוראתם
ג'ון הטי, פרופ' לחינוך באוניברסיטת מלבורן שבאוסטרליה, פרסם בשנת 2013 הספר "למידה נראית
למורים – כיצד מורים יכולים להעצים את הוראתם". בספר מפרסם הטי את הגורמים המשפיעים על
איכות חיינו כבוגרים. מסתבר כי הגורם המנבא הטוב ביותר של בריאות, עושר ואושר בהמשך החיים
איננו ההישגים בבית הספר, אלא מספר השנים במסגרת הבית ספרית. לכן, לטענתו, מערכת החינוך
צריכה לעשות הכל כדי שלא להנשיר תלמידים.
הטי מביא נתונים ממחקר של לוין ועמיתים (2002), שמצא כי ההכנסה השנתית הממוצעת בארצות
הברית של הנושרים מהתיכון היא 23 אלף דולר. מאידך, שכרם של בוגרי תיכון גבוה ב‐48 אחוזים,
שכרם של אלו שלמדו לימודים גבוהים כלשהם גבוה ב-78 אחוזים, ואילו שכרם של בוגרי אוניברסיטאות
גבוה ב‐346 אחוזים.
נתון מעניין נוסף קשור לאיכות החיים ולאורכם; בוגרי תיכון חיים בין שש לתשע שנים יותר מנושרים,
נהנים מבריאות טובה יותר, הסיכוי שיהיו מעורבים בפעילויות פליליות נמוך ב‐10 עד 20 אחוזים
והסיכוי שיזדקקו לעזרת שירותי הרווחה נמוך ב‐20 עד 40 אחוזים. מנתונים נוספים, שפורסמו
לאחרונה ברשת לגבי בוגרי אוניברסיטאות, נמצא כי בעלי תואר שני חיים כשנה עד שנתיים יותר מבעלי
תואר ראשון, ובעלי תואר שלישי יותר בשנתיים עד שלוש מבעלי תואר שני.
מעבר לכך, ככל שמספר התושבים המשכילים גדול יותר, הכנסות המדינה ממסים גדולות יותר, ואילו
עלויות המערכות הציבוריות קטנות יותר.
הספר יצא לאור בהוצאת ידיעות אחרונות. ניתן לרכוש אותו גם ביישומון עברית.