כיצד לעודד את התלמידים בזום להשאיר את המצלמה פתוחה

עיתון קו לחינוך

אחת הבעיות היותר מוכרות בהוראה בזום היא חוסר המוטיבציה של התלמידים להופיע על המסך. התירוצים המתקבלים שונים ומשונים. בדרך כלל, הערות המורים, שמנסות לרתום את התלמידים להתחבר, גוררות את התלמידים לעמוד על שלהם. התוצאה היא תחושת מתח פנימי, ממנו סובלים המורים, כמו גם התלמידים. שני הצדדים מבינים שמי שלא רוצה להשתמש במצלמה ימצא את כל הדרכים לסגור אותה.
לאחרונה פרסם אתר  אדוטופיה האמריקני כתבה שעיקרה כיצד לעודד את התלמידים להשאיר את המצלמה פתוחה. היא דורשת השקעת מאמץ קלה מהמורים, אבל זוהי השקעה לטווח רחוק.

טיפים לעתיד טוב יותר

1. לבנות מערכות יחסים. התמקדו באמון, גם בין מורה לתלמיד וגם בין תלמיד לתלמיד. התלמידים ירגישו נוח, כאשר יידעו שיעירו להם רק הערות חיוביות, שיחזקו את דבריהם, שיביאו את דבריהם כדוגמה שניתן להוסיף עליה ולהשביח אותה. רק כך ישאירו את המצלמה פתוחה. רק כל ישמחו לתרום לקבוצה.
2. שחרור חסמים. בקשו מהתלמידים לענות מה מרתיע אותם משימוש במצלמה ומה הם מציעים שיקל עליהם. ניתן לאפשר להם להשיב תשובה באופן פרטני. לאחר שהחסמים לשימוש במצלמה יזוהו, יוכל המורה לשתף פעולה עם התלמידים על מנת להפחית או להסיר את המחסומים הללו.
3. שוברי קרח. להתחיל את אחת הפעילויות בהגברת המוטיבציה לשימוש במצלמה. למשל, לבקש מהתלמידים "למצוא את הדבר הצהוב הגדול ביותר בבית שאפשר להציג למצלמה. אפשרות נוספת; להציע לתלמידים להציג לכיתה חפץ שנמצא על שולחנם. משחק נחמד הוא העברת העט. כל תלמיד יציג למצלמה את העט שהוא משתמש בה.
4. לשחק משחקים. לבקש מהתלמידים להציג משחק שניתן לשחק בזום. אפשר גם להמציא.
5. ההצבעה לגווניה. בקשו מהתלמידים להצביע עם האגודלים למעלה או למטה בנושא, או לקבוע תנועות משותפות חדשות. למשל, תלמיד שרוצה לשתף יצביע, תלמיד שלא שומע יטה את האוזן, הפסקה בשידור אצל המורה – תמציאו מה שאתם רוצים. אפשר להצליב שתי ידיים באיקס כשהן מונפות מעל לראש. נחמד יהיה להשתמש בסימנים מוסכמים, כמו בהבעת תודה, של ספיקת כפיים, שמקובלת במזרח הרחוק.
6. נצלו את כוכבי הרשת. יש תלמידים שמרגישים נוח מול המצלמות, יש שפעילים ברשתות החברתיות בצורה מוגברת. תאתרו אותם. תגייסו אותם לטובת השיעור בזום. אפשר לנסות לזהות אותם בדרכים עקיפות; למשל לבקש מכל תלמיד לציין שמות של שלושה חברים שהיה רוצה להיות איתם בחדר בריחה וירטואלי. או לבקש לציין שלושה תלמידים שהיה רוצה להיות איתם בקבוצת למידה, או לעבוד בצוות על פרויקט מסויים. יותר מהקשרים החברתיים יתגלו גם תלמידים עם כישורי חיים בולטים ברשת.
7. היו אמפתיים. שתפו את התלמידים בתחושות שלכם לגבי השימוש בזום. למשל, איך גם אתם מתגברים לפעמים על חוסר הרצון שלכם לעמוד מולה.אם למשל, כשעל המורה להעביר שיעור ובבית מתרוצצים ילדים קטנים חסרי מעש, שדורשים את תשומת לבו. ספרו איך אתם מכינים את עצמכם לפני פתיחת המצלמה. שיתוף יכניס למדיה הקרה קצת אנושיות.

עצות זום כדי לעודד את השימוש במצלמות

1. הכניסו את התלמידים לכיתה בזה אחר זה. הגיעו לשיעור חמש דקות מוקדם ואפשרו את חדר ההמתנה. כשהתלמידים מגיעים, הכניסו אותם וברכו אותם בנפרד. עשו איתם בדיקה לגבי השימוש במצלמה. יתכן שתוכלו לוודא רק עם כמה תלמידים שהם מחוברים, לפני שתצטרכו להכניס את כולם. אלו שמגיעים מוקדם ומפעילים את המצלמות, יזכו לנחמה מעצם היותם מחוברים לקבוצה קטנה. בנוסף, כאשר התלמידים האחרים נכנסים, הם יתרשמו שחלק מהמצלמות כבר מופעלות.
2. השתמשו באפשרות "בקש להתחיל סרטון". כמארחים, ניתן להזמין את המשתתפים להפעיל את המצלמות על ידי לחיצה על המסך השחור של המשתתף, ואז ללחוץ על "…" האופקי ובחירה ב"בקש להתחיל וידאו".
3. שלחו הודעה פרטית בצ'אט. השתמשו בתכונת הצ'אט כדי לקבל את פני התלמידים, ולעודד אותם להפעיל את המצלמה.
4. עודדו רקעים וירטואליים. יכול להיות שתלמיד יימנע משימוש במצלמה בגלל הסביבה הביתית. לכן כדאי ללמד כיצד להשתמש ברקע וירטואלי של זום ולהציג אותו למסך.
5. העלו לדיון את הנושא מתי יש חשיבות למצלמות, למשל, כאשר מתנהל דיון בכיתה. אפשר גם להציע לתלמידים אפשרות של הפסקה לחמש דקות בזמן השיעור, שינוצל על ידי אלו שאינם יכולים לשבת זמן ארוך במיוחד.
6. יש לאפשר לתלמידים להציג רק חלק מגופם או מהחלל שלהם במצלמה. חלק מהתלמידים מודעים לעצמם במיוחד, ורגישים לגבי חשיפת פניהם למצלמה.
7. יש לספק אפשרויות עבור כותרות הכוללות שימוש במצלמה. עם תחילת השיעור או היחידה, הציגו קריטריונים להצלחה עבור מטרה נתונה. אם הפעלת המצלמה רלוונטית למטרה, יש לשקול לכלול אותה כקריטריון להצלחה. תלמידים רבים יתאימו את עצמם לכותרת אם הם מכירים את הציפיות מראש לפני תחילת ההוראה. כדי להימנע מכפייה, יש לשקול לאפשר לתלמידים ליצור כותרת משלהם על בסיס המטרה.
8. בקשו מהתלמידים להגיש סרטון מוקלט מראש המדגים מיומנות או מטרה. אם התלמידים צריכים להפגין מיומנות באופן גלוי, ניתן לאפשר להם ליצור סרטון מוקלט. כך המורה יוכל להעריך את התלמיד וגם לתרום לפיתוח תחושת הנוחות שלו מול המצלמה.
9. בקשו מהתלמידים להציע חלופות. התלמידים עשויים לקבל תובנות לגבי דרכים אחרות להשתתף ולשתף את הלמידה שלהם באופן חזותי. מאז תחילת הלמידה בזום התברר, כי היו תלמידים ששיתפו קטעי וידאו בערוצי טיק טוק, אינסטגרם או יו-טיוב פרטיים.

בתמונה; מיזם די לאלימות של אמית אור עקיבא בשנה"ל הקודמת. השראה לפעילות בזום

 

 

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו