המועצה להשכלה גבוהה פרסמה תוכנית חדשה להכשרה להוראה

עיתון קו לחינוך
בתכנית החדשה תואר ראשון ושני בהוראה בתוך חמש שנים וקיצור משך הלימודים לתואר ראשון מארבע לשלוש שנים; תוכפל ההכשרה המעשית במוסדות החינוך

המועצה להשכלה גבוהה אישרה אתמול (ג' 23.2.21) את המתווה החדש להכשרה להוראה בישראל, כפי שגובש על ידי ועדת מומחים בראשות ד"ר רבקה ודמני-שאומן ופרופ' עפרה ענבר. הוועדה פעלה קרוב לשלוש שנים, בשיתוף עם אגף ההכשרה האקדמית ועם מינהל עו"ה במשרד החינוך. הוועדה דנה ברכיבים השונים שיש לעדכן בתוך מתווה ההכשרה הקיים, כמו מבנה תכניות הלימודים להכשרת מורים וגננות.
במסגרת הדו"ח הוחלט על שורת רפורמות בהכשרת המורים בישראל; מעבר של הכשרה להוראה במסלול חמש שנתי לתואר שני וקיצור משך הלימודים לתואר "בוגר בהוראה" מארבע לשלוש שנים. עוד נקבע, כי למוסדות המכשירים תהיה האחריות והאוטונומיה האקדמית לתכנון ויישום ההכשרה כך שישקפו את החזון, האידיאולוגיה, הערכים והצרכים הרלוונטיים שלהם.
המורים בחינוך היסודי יוכשרו באוריינות שפתית, היבטים של חינוך כיתה, הכלה והשתלבות ומבחר מקצועות היסודי. כל תכנית תחויב להביא לידי ביטוי הכשרה שמשלבת ילדים עם צרכים מיוחדים, וכן לימודי מניעת גזענות ומגדר. לתכני הלימוד יתווספו יחידות לימוד בנושאים כדוגמת "למידה חברתית רגשית (Social Emotional Learning – SEL)" וחינוך לחיים משותפים בחברה רב תרבותית.
למוסדות להשכלה גבוהה יינתנו שלוש שנים ליישום המתווה. המעבר להכשרה להוראה במסלול חמש שנתי לתואר שני ייעשה באופן מדורג.
המתווה החדש יכלול בניית תוכניות להכשרה להוראה שיתאפיינו בלמידה בסביבות דינמיות, משולבות בטכנולוגיות אינטראקטיביות והכשרה המותאמת למורכבות של מקצועות העתיד ולסביבת העבודה המשתנה.

תהליך הקבלה ללימודים יכלול בחינה של היכולות החברתיות, ההתנהגותיות והרגשיות של המועמדים, ולא רק של ההישגים הלימודיים.
ניתן יהיה ללמוד לתעודת הוראה כבר מהשנה השנייה ללימודים, ולא מהשנה השלישית כפי שמתאפשר כיום. האוניברסיטאות יוכלו להציע חוג גם בחינוך היסודי.

הכשרת המורים בחינוך היסודי תשים דגש רב יותר על כלים ומיומנויות הנחוצים להם, כמו המיומנויות הרכות, לצד הקניית ידע תיאורטי ומעשי של הוראת מקצוע. מורים למתמטיקה במסלול היסודי ילמדו מתמטיקה כמחצית משעות התואר וזאת בנוסף ללימודי חינוך מתמטי. מורים במקצועות האחרים במסלול היסודי ילמדו במסגרת דו-חוגית, כאשר חוג חובה הינו החוג החדש לחינוך היסודי והחוג השני יהיה לבחירת הסטודנט.
מספר שעות ההתנסות המעשית של הכשרת המורים והגננות יורחב באופן משמעותי. בתי הספר שיהיו שותפים להכשרה המעשית, יקבלו מטעם משרד החינוך תו איכות של עמיתי האקדמיה להכשרת מורים (בדומה לבית חולים אוניברסיטאי). 

סגן יו"ר המל"ג, פרופ' אדו פרלמן, אמר כי הוא מברך את הוועדה על סיום עבודתה המקיפה והמקצועית. לדבריו, יישום ההמלצות יוביל להכשרה מיטיבה, מקיפה ומותאמת למסלולי הגיל ולהתמחויות הדיסציפלינריות השונות. תוכניות ההכשרה החדשות ישפיעו באופן ישיר על חינוך הילדים, שייחשפו לתכנים רחבים, באמצעות טכנולוגיות חדשניות, על ידי צוות חינוכי מיומן יותר.

 

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו