השפעת תקופת הקורונה על החינוך בישראל ובעולם

עיתון קו לחינוך

תובנות מאגף החינוך של ה-OECD

בשבוע האחרון הועלה לרשת פוסט, שמכיל תובנות של אנדריאס שלייכר, הממונה על החינוך בארגון ה-OECD. הפוסט עוסק בהשפעת תקופת הקורונה על מערכות החינוך בעולם. שלייכר מתבסס על מידע שהגיע אליו ממדינות העולם:
1. המשבר מחריף פערים. מי שלא נגיש לטכנולוגיה ומי שהתלמידים והמורים שלו לא מוכנים, נמצא עכשיו הרחק מאחור. הבעיה היא שבמרבית המקרים אלו אותן קהילות שסובלות מהעדר נגישות והעדר מוכנות.
2. האתגר הגדול ביותר הוא מוכנות ללמידה עצמית. מי שיצליח הוא מי שהתלמידים שלו יודעים ללמוד בעצמם, לוקחים אחריות על הלמידה שלהם, לא מפחדים לנסות וללמוד מטעויות, שואפים לדעת ולהתאמץ.  לעומתם, תלמידי מדינות השינון, נמצאים בסיכון גדול.
3. הכללים החיצוניים של בית ספר כעת פחות רלבנטיים, ורק מי שמונע ממוטיבציה חזקה ללמוד, יוכל להתמודד ולהצליח. הדרך הטובה ביותר לעודד ילדים למוטיבציה, היא לשכנע אותם שהלמידה תכין אותם היטב לעולם החדש שמתפתח לנגד עינינו.
4. בעולם החדש הזה, השימוש בידע בדרך יצירתית הוא המיומנות החשובה ביותר, ברגישות, בסקרנות ובאומץ. מי שיישאר מאחור עם ידע תיאורטי, עמוק או שטחי, ולא ידע להבין את המציאות ולהשתמש בידע כדי להתקדם, יהיה לו קושי גדול.
5. מערכות חינוך ריכוזיות, שתופסות את ההוראה כ-"להעביר חומר", משדרות חומרים לתלמידים ולמורים. הן תקועות במאה ה-20 ותהיה להן בעיה. מדוע ילדים קטנים אוהבים מדע, אבל במדינות הללו, בגיל חמש עשרה, הם שונאים מדע?
6. מדינות שבהן המורים הם לא 'פועלים' שמצופים להעביר את תכנית הלימודים, אלא מעצבים תוכן, יודעים לחדש, לפתח, ופועלים כמלווים, כתומכים וכחונכים, הן מדינות שמוכנות יותר לעולם החדש ולמצב הנוכחי.
7. במדינות הללו ההוראה היא לא העברת חומר אלא תהליך ויחסים. שם יש משימות פתוחות, קשות, שאין להן לעתים פתרון, כמו בחיים. מאתגרים את הילדים עם משימות מהחיים. המורים הללו עוזרים לתלמידים לקחת אחריות על הלמידה שלהם.
8. קחו לדוגמא את המושג גידול אקספוננציאלי, שמערכות חינוך מלמדות באופן תיאורטי. קשה מאוד להבין את המושג ואת השפעתו על המתרחש במציאות. מי שמלמד מתמטיקה בתוך הקשר מעשי, מצליח להסביר את התופעה טוב יותר. עתה מתברר שזו הדרך.
9. עם מתקפת התקשורת שכולנו חלק ממנה, יש פחות זמן ללמידה. מערכות חינוך עוסקות בשאלה מה סדר העדיפות בלמידה בזמן המוגבל? האם להתרכז בבסיס – קריאה, מתמטיקה ואנגלית, או דווקא בהיבטים הרגשיים והחברתיים. מי שמצליח, זה מי שמבין שצריך את שניהם.

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו