זכויות עובדי הוראה; פידיון ימי מחלה

עיתון קו לחינוך
Robot chief dismisses younger robotic employer. Robotic character with a cardboard sign and

חלית? נפצעת? מגיעים לך ימי מחלה? כל הפתרונות לניצול נכון של ימי מחלה בכתבה שלפניך

מאת: עירית זהבי*

בהסכמי העבודה של המורים מוקנית להם הזכות לצבור ימי מחלה. ימי המחלה נצברים ושייכים להם, גם כאשר הם עוברים למעביד אחר, ובתנאי שהם ממשיכים לעבוד כמורים. המטרה היא לאפשר למורים לנצל אותם בעת הצורך. המורים יכולים לפדות בכסף את ימי המחלה שלא נוצלו, אם פרשו לפנסיה אחרי גיל 55.
כיצד ניתן לחשב מה עומד לזכות המורה? העיקרון פשוט; אם המורה ניצל פחות משליש מימי המחלה שעמדו לרשותו, הוא יקבל כפיצוי שמונה ימים לכל שלושים יום לא מנוצלים. אם ניצל בין שליש לשני שלישים מימי המחלה שעמדו לרשותו, הוא יקבל רק שישה ימים עבור כל שלושים ימים לא מנוצלים. אם המורה ניצל מעל לשני שלישים מימי המחלה שלו, הוא לא יקבל דמי מחלה כלל.
מורים שפורשים ממשרד החינוך, המבוטחים בפנסיה תקציבית, יקבלו פדיון ימי מחלה אם פרשו אחרי גיל 55, גם אם לא פרשו לפנסיה אלא הקפיאו זכויות. אם פרשו לפנסיה רפואית, לפני גיל 55, הם יוכלו לפדות את ימי המחלה שעמדו לרשותם בעת הפרישה.

בכל כלל יש יוצא מן הכלל

אלא שבכל כלל יש יוצא מן הכלל; על מנת לחשב את ימי המחלה העומדים לזכות המורה הפורש, המבוטח בפנסיה צוברת, צריך להגיש תלוש גימלה ראשון, כדי שהמעביד יגיש למשרד החינוך בקשה לשיפוי בגין ימי מחלה שלא נוצלו. יוצא מכך אם המורה יבקש להוון את גימלתו מכל סיבה שהיא, ולא יוכל בעקבות החלטה זו למסור תלוש גימלה ראשון – הוא לא יוכל לקבל פדיון של ימי המחלה. פדיון ימי מחלה יכול להגיע עד לכמאתיים אלף שקלים.
עד כה לא נמצא פתרון לסוגיה הזו. כרגע יושבים העוסקים במלאכה על המדוכה, כדי לפתור את הבעיה על בסיס העיקרון ש"האחד לא יינזק והאחר לא יחסר".

למה להוון

במקרים מסוימים כדאי למשוך את הקצבה כסכום חד פעמי. למשל, אם לפורש מתוכננת תוחלת חיים קצרה, אם הפורש ערירי ואין לו שארי בשר, או חלילה וחס אם הוא סובל ממחלה סופנית.
סיבה אחרת יכולה להיות בעיית כפל גמלאות. כפל גמלאות נובע מהוראה של משרד האוצר, לפיה אין לקבל מעל לשבעים אחוזי פנסיה מפנסיות צוברות ותיקות ותקציביות. משרד האוצר בודק אחרי הפרישה אם לפורש מעל לשבעים אחוזים משתי פנסיות נפרדות, ומקצץ את הסכום העולה על שבעים אחוזים.

מומלץ; להעביר ימי מחלה

במקרים מסוימים כדאי להעביר ימי מחלה ממעביד אחד לשני. למשל, מורה שפורש לפנסיה מהמעביד האחרון, אצלו ניצל מעל 66 אחוזים מימי המחלה שלו. מורה שכזה אינו יכול לקבל פיצוי בגין ימי מחלה שלא נוצלו, אלא אם העביר ימי מחלה ממעביד אחר, שמפחית את הניצול אל מתחת ל-66 אחוזים. רק לאחרונה העביר מורה על סף פרישה 57 ימי מחלה שלא נוצלו למעביד האחרון, וקיבל בגינם ארבעים אלף שקלים.

*עירית זהבי היא מומחית לזכויות עבודה ועומדת בראש "זהבי יעוץ – למורים, מנהלים וועדים".

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו