כנס שפירא לחינוך; קווים לדמותן של מיומנויות המאה ה-21

עיתון קו לחינוך
Black artist dad doing his art work with his child sitting nearby

מיומנויות המאה ה-21 ישפיעו על כל היבט בתוכנית הלימודים. כנס שפירא לחינוך, של בית הספר הריאלי בחיפה, עוסק השנה במיומנויות אלו וטבען

מאת: סיגל בן-ארצי

בבית הספר הריאלי בחיפה, בקמפוס בית בירם (בתמונה), יתקיים ביום ראשון הקרוב, 9.1.2020, בשעות 13:00-18:00, הכנס הפדגוגי השנתי ע"ש יצחק שפירא. כותרת הכנס השנה היא "הולכים אל הלא נודע".

בית הספר הריאלי בחיפה, קמפוס בית בירם

במרכז הכנס תעמוד סוגיית תפקידו של בית הספר והכלים בהם הוא יכול לעשות שימוש בפיתוח ובהערכת המיומנויות הרלבנטיות לעתיד הלומדים במאה ה-21. בין הנושאים שיועלו בכנס; כיצד ניתן לעצב בבית הספר סדר יום הממוקד בטיפוח מיומנויות ויכולות לקראת העתיד? מהי מיומנות בהקשר הפדגוגי? מה בין מיומנויות "קשות" ל"רכות"? מהן יכולות בשונה ממיומנויות? אלו כלים קיימים כיום בבתי הספר על מנת לפתח מיומנויות? מהו מקומן בתוכניות הלימודים? מה אנו למדים מהתנסויות שונות בתחום זה? אלו כלים קיימים להערכת מיומנויות ומה ניתן עוד לפתח? כיצד יכול סדר היום הבית-ספרי לתמוך בפיתוח מיומנויות?כיצד ניתן לשלב כלים אלה בתחומי דעת שונים? ועוד.
סמנכ"ל הפדגוגיה של בית הספר הריאלי, זוהר גינוסר, אמר לקראת הכנס, כי מטרתו השנה היא ללמוד מאנשי חינוך על מחקרים בתחום, על התמודדות המערכת עם האתגר הפדגוגי שמיומנויות המאה ה-21 מזמנות, על הכלים שפותחו, וגם על סימני השאלה העולים מן השטח.
הכנס יפתח בהרצאתו של פרופ' עזרי טרזי, נשיא מרכז החדשנות של הטכניון וראש התוכנית ללימודים מתקדמים בעיצוב תעשייתי, ויחתום אותו מולי אדן, נשיא אינטל ישראל לשעבר.

אפשר להתכונן

לקראת הכנס פרסמו המארגנים את מקורות המידע המובילים בתחום הקניית מיומנויות המאה ה-21. ביניהם; "חינוך 2030 " של ה-OECD, תקציר 2030 של משרד החינוך, אתר מו"פ 2030 משרד החינוך, מיומנויות המאה ה 21 מבט מחקרי של משרד החינוך, עשרת הכישורים של הפורום הכלכלי העולמי, אתרי מפמ"רים של משרד החינוך (מיומנויות מתמטיות לדוגמה) ועוד.


רוב המקורות מדגישים כי יש להסיט את מרכז הכובד מהקניית ידע לטובת הקניית כשרים ומיומנויות רלבנטיים לצורכי העתיד. בנוסף הם מתארים תמונת מצב לא מספקת בעשייה בתחום; בתי ספר בוחרים לא אחת בגישה של "הקנייה נגזרת" – הגדרת משימות לתלמידים הדורשות את המיומנויות האלה, מבלי לתת להם את הכלים עצמם כדי לפתח אותן. כך, למשל, בגישה זו ההנחה הרווחת היא שאם ניתן לתלמידים משימה צוותית – הם יפתחו מיומנויות עבודת צוות. אם ניתן להם משימת השוואה – הם יפתחו מיומנויות של השוואה וכדומה. המציאות מלמדת, מאידך, כי ברוב המקרים גישה זו אינה מספקת, שכן היא חסרה את הכלים הדרושים לתלמידים לפתח מיומנויות אלה, ולעתים היא אף מעמידה אותם בפני מצוקה נוספת בהיעדרם. המומחים מסכימים ברובם, כי מערכות חינוך נמצאות בתחילת הדרך מבחינת היכולת להמשיג את המיומנויות, להבין את טבען ואת מנגנון הנחלתן, ובעיקר – למצוא דרך לשלבן בסדר היום הבית-ספרי. כתוצאה מכך יש מחסור גם בכלים להכשרת מורים להנחלת המיומנויות, ודרכים להערכת התלמידים בהתפתחותן.

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו