כשהתיוג יחליף את הציון בתעודה

עיתון קו לחינוך
המכללה האקדמית גורדון

המכללה האקדמית גורדון משיקה השנה שיטה חדשה להערכת הסטודנטים – שיטת התגים

מאת: סיגל בן-ארצי

השנה תופעל במכללה האקדמית גורדון בחיפה שיטת התגים. בראיון לקו לחינוך מסבירה פרופ' חנה שחר, ראש ועדת הערכה וערכים במכללה, את מהות השיטה. לדבריה, שיטות ההערכה המקובלות יצרו מציאות של ציונים והשוואות בין תלמידים, מוסדות ומדינות. כיום מתרחבת ההכרה בחשיבותה של האינטליגנציה הרגשית והמיומנויות האישיות והבינאישיות. כיום חשוב, למשל, לרכוש מיומנות של למידה לאורך החיים, בעיקר בגלל המציאות המשתנה תדיר. לכן חשוב לבצע שינוי בהערכה כהשלמה לשיטת הציונים.

בחינוך כמו בנאס"א ובגוגל

השיטה מופעלת כבר בחברות מובילות בעולם, כמו גוגל ונאס"א, ומטרתה להוסיף נדבך הערכה לעובדי החברה על מנת שיוכלו לשלבו בקורות החיים שלהם. בכל חברה או מוסד מייצג התג את רמת התפקוד האישית של העובד, כפי שהוגדרה על ידי אותה חברה.
באקדמית גורדון נבחרו שבע מיומנויות שחשוב לפתח אצל הסטודנט במהלך הלמידה, יספקו מדד נוסף להערכתו כלומד ויכשירו אותו להוראה בכיתה; חשיבה ביקורתית, עבודת צוות, רגישות בינאישית, סקרנות ועניין בלמידה, למידה עצמאית, מנהיגות, פתרון בעיות.

על תגים ותרמיל וירטואלי

עם תחילת הלימודים מקבל כל סטודנט תרמיל וירטואלי, שמכיל את רשימת הקורסים שלומד ואת הציונים שמקבל. התגים שבהם זוכה הסטודנט, משולבים אף הם בתרמיל הווירטואלי. מאחורי כל תג יש הסבר נרחב מה משמעותו ומדוע הוחלט להעניקו. את התגים מעניקים המרצים, הבוחנים את תפקוד הסטודנט בכיתה, במהלך כל שנת הלימודים. סטודנט זוכה בתג אם שני מרצים או יותר החליטו להעניק לו אותו. בסיום הלימודים יקבל הסטודנט תעודה משלימה, שתצורף לגיליון הציונים שלו, בה יצוינו מספר התגים בהם זכה ובעבור מה.
בגורדון הוחלט לשלב את התגים האלקטרוניים כחלק מהמגמה של המכללה להשתלב בעולם הלמידה והתעסוקה העתידי. המציאות המשתנה תדיר ועולם התעסוקה החדש, יתחשבו פחות ופחות בציונים ויידרשו להתאים את המקצוע למבנה אישיות. התגים משקפים לעולם את הפעילויות, הידע והמיומנויות של המועמד לעבודה. המיומנויות שיוצגו הן שיקבעו בסופו של דבר את התאמתו לעבודה. את התגים יוכלו הסטודנטים מהמכללה להציג כחלק מקורות החיים, באתר האישי וברשתות חברתיות. התגים מבוססי מידע אישי ורלבנטי ולכן יהיה קשה לזייפם; בכל תג מוטבע השם, הקריטריונים לקבלתו, שם המוסד שהנפיק אותו והתאריך.
את שיטת התיוג פיתחה במכללה ד"ר ליאורה נוטוב. לדבריה, גיליון הציונים שמקובל לתת היום משקף יכולות קוגניטיביות בלבד. במקצוע החינוך נדרשים מיומנויות וכישורים אישיים שהתעודה לא מספקת מידע לגביהם. התגים האלקטרוניים יספקו הערכה משלימה של היכולות הללו. במכללה מקווים שבדרך זו הסטודנטים יקבלו דחיפה משמעותית לפיתוח והרחבת יכולות אלה והתגים ישמשו גם כלי הערכה משמעותי בידי מנהלים לבחינת מועמדים לקבלה לעבודה.

בחירת המיומנויות

ועדת מרצים שישבה בגורדון כדי לבחור את המיומנויות החשובות, לא התמקדה רק בסטודנטים. לדברי פרופ' שחר, התקווה היא ששיטת התגים תוביל גם לשינוי שיטת ההוראה המקובלת. המרצים יצטרכו להתמקד יותר בסטודנטים ולהעריך אותם, לא רק על סמך ציון בבחינה אלא גם על סמך השתתפותם באופן פעיל בתהליך הלמידה כולו.
מדוע נבחרו דווקא המיומנויות הללו? לפניכם הפרוט;
1. חשיבה ביקורתית בוחנת את היכולת של הסטודנט לבחון תופעות, רעיונות ודעות ולהבחין בין דעות לבין עובדות. חשיבה ביקורתית מאפשרת לבסס קריטריונים רציונליים כדי להעדיף באורח מושכל רעיונות ודעות מסוימים על פני אחרים וכן נכונות להטיל ספק במוסכמות.
2. עבודת צוות מתייחסת למוכנות של הסטודנט להשקיע מאמץ במשימות משותפות, בוחנת את אופן הפעולה שלו עם חברי הצוות ואת איכות התרומה לפעולתו.
3. רגישות בינאישית מתמקדת בכישורים אישיים, כמו נעימות, כבוד לזולת, אמפתיה לצרכי האחר, סיוע לזולת, יכולת להקשיב ולקבל משוב, גילוי גמישות ועדינות בשיח, וכן קריאה, פענוח והתנהגות בהתאם לקודים אתיים מקצועיים.
4. סקרנות ועניין בלמידה מתמקדת בתפיסת התהליך הלימודי של הסטודנט כמטרה בפני עצמה ולא כאמצעי להשגת מטרה אחרת.
5. למידה עצמאית עוסקת ביכולת להוביל את תהליך הלמידה באופן עצמאי ופעיל לאורך זמן, לנתח את צרכיו, להעריך את המשאבים העומדים לרשותו, לתכנן ולהעריך את תהליך הלמידה והתוצרים, על סמך משוב מאחרים ומשוב עצמי.
6. מנהיגות בוחנת את יכול ההשפעה על אחרים על מנת להשיג מטרה משותפת, וביטוי מעשי והתנהגותי של הערכים לפיהם הוא מצפה מהאחרים לפעול.
7. פיתרון בעיות עוסק במידה בה הסטודנט מסוגל לזהות ולהגדיר בעיה קונספטואלית, לנתח את מרכיביה ולחשוב על דרכים אפשריות לפתרונה.

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו