לקראת הפעלת הלמידה מרחוק; מחצית בתי הספר אינם מתוקשבים

עיתון קו לחינוך
Robot teacher explains modern theory.

בדיון בכנסת הסתבר כי מערכת החינוך אינה ערוכה לפתיחת שנת לימודים בלמידה מרחוק

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, שהתכנסה היום לדון בהיערכות מערכת החינוך לקראת שנת הלימודים, התגלה כי מחצית מבתי הספר אינם מתוקשבים. בדיון בוועדה עלה כי פחות מארבעים ימים לפתיחת שנת הלימודים, משרד האוצר עדיין לא הקצה תקציב ללמידה מרחוק.
יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר בדיון, כי ״לצד ההיבט הבריאותי והכלכלי, מערכת החינוך היא הרגל השלישית באבני היסוד של החיים בצל הקורונה. אנחנו עומדים 40 יום לפני תחילת הלימודים, התחושה היא שנקודות רבות ללא פתרון ולא ברור איך יגשרו על הפערים בזמן הקצר שנותר. אם מערכת החינוך תהיה משותקת ולא ימצא פתרון, זה ישפיע על כל צעד בריאותי או כלכלי. לטווח הארוך, מעבר מלא או חלקי ללימוד מרחוק עלול להעמיק את הפערים בין השכבות באוכלוסייה".

משרד החינוך ממתין לתקציב מהאוצר

סמנכ"ל התקשוב במשרד החינוך, עפר רימון, אמר כי "בפתיחת הקורונה " היו מתוקשבים רק כ-1,200 בתי ספר, ועתה מתוקשבים כ-1,900 בתי ספר מתוך 3,600. בכל בית ספר מתוקשב, יש צורך להניח את התשתיות הנכונות שיאפשרו למידה מרחוק, לדאוג למחשב לכל מורה, לאינטרנט עד לבית הספר, לתחזוקת המערכת באמצעות רכז תקשוב, להנגשת תשתיות אפליקטיביות ותוכן דיגיטלי ולהכשרת צוותי ההוראה. 53% מהמורים מדווחים שהם משלבים למידה דיגיטלית מרחוק באופן קבוע וזה הממוצע גם במדינות ה-OECD". רימון ציין כי משרד החינוך ממתין לתקציב מהאוצר.

הנהגת ההורים; הלמידה מרחוק כישלון בגילאים הצעירים

מירון שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, ציין בדיון שההורים חוו את ההלמידה מרחוק ככישלון. הסתבר כי ככל שגיל התלמידים היה צעיר יותר, ההצלחה הייתה פחותה. בכ-25% מבתי אב לא היו מחשבים, ולכ-50% לא היו מחשבים מתאימים ללמידה מרחוק. שיף ציין עוד, כי משרד החינוך חייב לכתוב הנחיות מסודרות לתרחישים שונים, לתקצב אותם בהתאם, ולתת מראש את הפתרונות. זאת בניגוד למצב שהיה בשטח, שהפתרונות ניתנו תוך כדי תנועה".

מרכז השלטון המקומי; ניסו לגייס מחשבים למשפחות הרווחה

מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך, רווחה וחברה במרכז השלטון המקומי, ציינה כי "למדנו שחסרות תשתיות בכמה רשויות ובבתי הספר. אנו נערכים ל-3 תרחישים; שגרה רגילה, תרחיש של סגר ותרחיש משולב שהוא המודל הזהיר והנכון. אחת הפעולות המהותיות היא ההיערכות ללמידה מרחוק".
עו"ד נועה בן אריה, ממרכז השלטון המקומי, ציינה כי "התוכניות המתוקשבות פגשו את הפער בתשתית האינטרנטית והיכולת להתחבר לתלמידם מרחוק. ניסינו לגייס מחשבים ולתת אותם לתלמידים ולמשפחות הרווחה. משרד החינוך מנסה למצוא פתרון תקציבי לתוכנית מחשב לכל ילד. הבעיה היא בתשתיות אינטרנט, בעיקר במקומות מרוחקים וגם בחברה הבדואית. התקציב הנדרש הוא 30 מיליון שקלים".

משרד האוצר לא יחסום את תוכניות משרד החינוך

אורלי ליימן, מאגף התקציבים באוצר, מסרה כי "המתווה להפעלת שנת הלימודים נמצא בדיונים ביננו לבין משרד החינוך ואנו ערוכים לשנות את חוק משק המדינה. אנו מבינים שלמידה מרחוק הוא מרכיב מאוד חשוב לשנה הקרובה ולא נהווה חסם".

–           

​ 

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו