בתשפ"ב; מבחני הערכה נוספים במערכת החינוך

עיתון קו לחינוך

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, הכריזה על שורה של שינויים במערכת החינוך בשנה"ל תשפ"ב.

אוריינות ושפת אם

שרת החינוך הודיעה כי בשנת הלימודים הקרובה, תשפ"ב, תתקיים הערכה חיצונית בכיתות ד' באוריינות שפת-אם. המבחן יעריך את רמת השליטה של התלמידים במיומנויות השפה, ויבדוק את השליטה שלהם בהבנת הנקרא ובידע לשוני. כיתות ח' ייבחנו באוריינות שפת-אם במתכונת פנימית.
לדברי השרה, השפה היא הבסיס לרכישת מיומנויות בכל תחומי הדעת. השליטה במיומנויות השפה מהווה בסיס מכריע בסיכויי ההצלחה של בוגר מערכת החינוך, ולכן יש לחזק אותן על ידי מענים חינוכיים מגוונים. הניטור הוא אחד מהכלים, שיאפשר לאמוד את הפערים ולתת להם מענים ממוקדים.

מיומנויות רגשיות וחברתיות

שאשא ביטון ציינה עוד, כי לדעתה חשוב עתה במיוחד לחזק את החוסן הרגשי והחברתי של התלמידים. לפיכך יועברו בשנה הבאה סקרי אקלים בכל בתי הספר, שיכללו מוגנות ואורח חיים פעיל ובריא, חוסן נפשי ואישי ומיומנויות חברתיות ורגשיות. הסקרים יועברו בקרב כל תלמידי כיתות ה'-י"א, ולא רק בשליש מהם, כפי שהיה נהוג בשנים עברו. הסקרים יועברו באופן ממוחשב לכ-750 אלף תלמידים.
לדברי השרה, טיפוח ההיבטים הרגשיים יצור אצל התלמידים תחושת מסוגלות, העצמה וחוסן נפשי. "על מנת לייצר למידה מיטבית, יש צורך בפניות רגשית של התלמידים. חשוב שהם ירגישו מוגנים בבית הספר, ושהאקלים החיובי יאפשר להם לייצר חוויות חברתיות ואישיות טובות".
בשונה משנים עברו, ההערכה החיצונית וההערכה הפנימית תתבצע בשנה הבאה בחודש דצמבר 2021. מועד זה יאפשר למשרד להגיש למנהלים את תוצאות הניטור במהלך אותה שנת לימודים. הם יקבלו את תמונת המצב של בית ספרם, ויגבשו לאורה את תוכנית העבודה הבית ספרית שלהם. תוצאות הניטור המוקדמות ישרתו גם את המשרד, במסגרת המהלכים לצמצום הפערים.

מודל תמונת מצב

כחלק מהטמעה הדרגתית של מודל תמונת מצב, ויצירה של תרבות ארגונית המשלבת מדידה והערכה בית ספרית, במקביל לתהליכי ההערכה הפנימיים, יועמדו לרשות בתי הספר מגוון של כלים לשימוש  בתחום הלימודי, אקלים בית-ספרי והיבטים חברתיים-רגשיים.

 

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו