מחקר; על פשר הקשר

עיתון קו לחינוך
Art class teacher and pupil

מחקר חדש מציע לבחון תהליכים חינוכיים מנקודת מבט התקשרותית בין המורים לתלמידים, על מנת להעלות את הישגי התלמידים ואת ההסתגלות הרגשית והחברתית שלהם

מאת: מכון מופ"ת

מחקר חדש, של ד"ר ענת בן גל דהן ופרופ' מריו מיקולינסר, בחן את תפיסת הזמינות הרגשית של מורים מנקודת מבט של תלמידיהם ותרומתה לתפקוד אקדמי, חברתי ורגשי אצל תלמידים בסיכון ובהדרה.
המחקר נערך במסגרת התוכנית לפוסט-דוקטורט של ד"ר ענת בן גל דהן במכון מופ"ת.
לדברי החוקרים, הקשר בין מורה לתלמיד הוא משמעותי במיוחד, כיוון שתלמידים התופסים את המורה כמי שתורם לתחושת הביטחון האישי שלהם, מפגינים הסתגלות רגשית-חברתית טובה יותר ותפקוד לימודי גבוה יותר. קשר זה צפוי להיות משמעותי במיוחד בקרב נוער הנמצא על סף נשירה ממערכת החינוך.
"התקשרות בין מורים לתלמידים היא המקום בו מתחיל החינוך", אומרת ד"ר ענת בן גל דהן. "לפי תאוריית ההתקשרות, תלמידים אשר תופסים את המורה "כבסיס בטוח", מרגישים בטוחים יותר ומפגינים הסתגלות רגשית-חברתית גבוהה יותר. לטענת החוקרת, קשר זה צפוי להיות משמעותי במיוחד בקרב בני נוער הלומדים בבתי ספר מקצועיים ונמצאים על סף נשירה ממערכת החינוך.

במחקר השתתפו 411 תלמידים, בכיתות ט'-י"ב, בגילאי 15-18. התלמידים נדגמו מחמישה בתי ספר תיכונים מקצועיים וכלליים. המחקר היה כמותי, והמשתנים נמדדו באמצעות שאלונים תקפים ומהימנים.
תוצאות המחקר מלמדות, כי תפיסת זמינות המורה קשורה באופן חיובי לתפקוד הלימודי והרגשי של התלמידים. קשר זה ברור במיוחד בקרב תלמידי בתי ספר מקצועיים. בנוסף, מתבגרים בעלי נטיות התקשרות פחות בטוחות, נטו לתפוס את המורה כפחות זמין, וגילו תפקוד אקדמי וחברתי-רגשי נמוך יותר. גם ממצאים אלו היו מובהקים יותר בקרב תלמידי בתי ספר מקצועיים.
המחקר תומך בגישה החינוכית מנקודת מבט התקשרותי. הוא מעיד כי מורה זמין רגשית עשוי להוות גורם מגן, במיוחד בקרב תלמידים הנוטים לתפקוד ירוד.
לתוצאות המחקר יכולות להיות השלכות על תהליכי מיון הסטודנטים המתקבלים להוראה, על הכשרת מורים ועל תהליכי פיתוח מקצועי ותפיסת התפקיד.

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו