מחקר; שימוש באייפד בחינוך המיוחד

עיתון קו לחינוך
girl with tablet pc writing to notebook at home

מחקר שנערך בקרב מורים לחינוך מיוחד בישראל, שהשתמשו באייפדים לצורכי עבודתם, הצביע על כך כי מורים לתלמידים אוטיסטים השתמשו באייפדים בתדירות גבוהה יותר ולמשך זמן ארוך יותר מאשר מורים לתלמידים בעלי מוגבלויות אחרות

מאת: מערכת קו לחינוך

מחקר שנערך בקרב מורים לחינוך מיוחד בישראל, בחן את מידת השימוש שלהם באייפדים בכיתה. המורים קיבלו את האייפדים כתרומה מקרן אתנה. המחקר נערך על ידי ד"ר סיגל עדן מאוניברסיטת בר-אילן וד"ר מגי נבון מאוניברסיטת תל-אביב, בהובלת פרופ' עדינה שמיר מאוניברסיטת בר-אילן. המחקר פורסם לאחרונה ב-Journal of Cognitive Education and Psychology.
מטרת המחקר היתה להשוות בין עמדות המורים, המוטיבציה והשימוש באייפד לתמיכה בהוראת ילדים עם לקויות למידה (LD) לעומת ילדים עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD). במחקר השתתפו 309 עובדי הוראה – 294 נשים ו-15 גברים, בגילאי 25-62. המורים חולקו לשתי קבוצות לפי סוג המוגבלות של תלמידיהם: 221 מורים של תלמידים עם לקויות למידה  ו-88 מורים של תלמידים עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי. המורים הוערכו על ידי שישה שאלונים: מאפיינים דמוגרפיים, שימוש טכנולוגי כללי, ניסיון באייפד, מיומנויות דיגיטליות, עמדות כלפי מכשירי אייפד ומוכנות המורה לשימוש באייפד.
התוצאות הראו, שמורים בשתי הקבוצות גילו שהאייפד הוא כלי שימושי לקידום ההוראה-למידה. עם זאת נמצא, שמורים לתלמידים עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי, השתמשו באייפד בתדירות גבוהה יותר ולמשך משך זמן ארוך יותר בכיתה. מורים לתלמידים אלו נזקקו לזמן הכשרה ארוך יותר.
לדברי פרופ' שמיר, "האייפד משמש כקביים למורים ולתלמידים בחינוך המיוחד. ממצאי המחקר מצביעים על כך שככל שהלקות קשה יותר – הם משתמשים יותר, מדווחים על שיפור בהוראה ובלמידה ומבקשים להמשיך להשתלם".
אורי בן-ארי, יו"ר קרן אתנה, מציין כי "האייפדים מסייעים משמעותית למורי החינוך המיוחד, שמעניקים בעזרתם לתלמידיהם את החינוך האיכותי ביותר. התלמידים רוכשים באמצעותם כישורי חיים, שיאפשרו להם חיים עצמאים".
במסגרת התוכנית "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד", קיבלו עד כה אייפדים כ-9,000 עובדי הוראה. כל מורה בתוכנית מקבל גם 120 שעות הדרכה, מדפסת, שלוש שנות אחריות, שלוש שנים תמיכה טכנית, גמול השתלמות, מקרן לכיתה, אינטרנט אלחוטי לכיתה ותיק למחשב. באייפד מתוקנות תוכנות ייחודיות, המתאימות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומוגבלויות שונות.
התוכנית מתבצעת בשיתוף האגף לחינוך מיוחד והאגף לטכנולוגיות מידע במשרד החינוך.

למחקר

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו