מנהלי בתי ספר; למה יש כאלה שנוטשים את התפקיד ויש שמתמידים בו

עיתון קו לחינוך
Business executive overloaded with work

כשליש מהמנהלים נוטשים את תפקידם לאחר שנתיים. המחקר שלפניכם בדק את הסיבות לנטישה וגם את הסיבות שמשאירות מנהלים חדשים במערכת החינוך

מאת: ד"ר קובי גוטרמן*

ניהול בתי הספר בישראל במשבר; מספר המועמדים המתקבלים לתוכניות הכשרת המנהלים הולך ופוחת, וכ-30% מהמנהלים החדשים נושרים במהלך השנתיים הראשונות. מאידך, הביקוש למנהלי בתי ספר חדשים, עולה בהתאם לגידול בכמות התלמידים.
אין ספק כי ניהול בית ספר הוא תפקיד מורכב ומאתגר במיוחד ועל כן חשוב להקפיד על הכשרה מתאימה של המועמדים לתפקיד. נדרש תהליך הכשרה מובנה, יסודי ומקיף, שיעניק את הכלים להתמודד עם האתגרים שהוא מספק. בנוסף, חשוב להבין מהם הגורמים לנשירה רחבת ההיקף מהתפקיד, במקביל לזיהוי הגורמים התורמים להתמדה בתפקיד.

המחקר

מחקר שערכתי לאחרונה, מנסה לזהות את האתגרים שעימם מתמודדים המנהלים בשנתיים הראשונות, ואת הגורמים המניעים את המתמידים להישאר בתפקיד. על פי ממצאי המחקר, הסיבות הבולטות לנשירת מנהלים הן יחסים משובשים בין המנהל לסגל בבית הספר, חוסר יכולת להנהיג את הצוות ולהניע אותו לשינוי פדגוגי, היעדר אוטונומיה ועודף רגולציה. כמעט כל המנהלים הצביעו על בירוקרטיה ועודף רגולציה כגורמי שחיקה שיש בהם כדי לערער את יכולתם להמשיך ולנהל. בנוסף, כאשר מנהלים נתקלים ב"כתף קרה" מהפיקוח, או באמירות כגון "לא כל אחד חייב להיות מנהל", או כאשר מוטחת בהם ביקורת מבעלי תפקידים ברשות לאחר חודשים ספורים בתפקיד, אחיזתם בתפקיד מתרופפת באופן משמעותי.
עוד עולה מהמחקר, כי אחד האתגרים הגדולים העומדים בפני מנהלים, הוא היכולת להנהיג אחרים. יכולת זו אינה יכולה להתבסס רק על הסמכות הפורמלית או הכוח שמעניק התפקיד. מנהלים נדרשים להוכיח סמכות מקצועית-פדגוגית, לצד טיפוח יחסי אנוש מצוינים עם סגל המורים והעובדים בבית הספר, ויכולת לשמר יחסים אלה. מדובר בלוליינות פוליטית לצד רגישות, אנושיות ואמפתיה. עבור המנהלים זהו חלק התפתחותי של התפקיד, והוא כרוך בלמידה מתמדת.
הגורמים המשפיעים על התמודדות עם אתגרים ניהוליים הם גם אלה שיש בהם כדי לחזק התמדה או נטישה של התפקיד. למעשה, כמות וסוג האירועים והחוויות שעמם מתמודדים מנהלי בתי ספר, הם גורמי סיכון וסיכוי כאחד, שיש בהם כדי להשפיע על נשירה או התמדה. אלה גם אלה תלויים בכיוון, בעוצמה ובאופן תפיסתם על ידי המנהלים. נמצא שמרביתם של האירועים והחוויות תורמים לעיצוב תפיסת זהות ניהולית, המעצימה מנהלים, יוצרת תחושה חזקה של אחריות ומחויבות ומעודדת אותם להתמיד בתפקיד.

המסקנה

שימור מנהלי בתי ספר הוא צו השעה, ואין ספק כי תחלופת מנהלים גבוהה מזיקה לבתי הספר. על מנת להבטיח סביבה לימודית פורייה, פיתוח סגל המורים וקידום ההישגים בבית הספר, יש להבטיח כי כול המנהלים יעברו הכשרה מתאימה לתפקידם. יש להפסיק לאלתר את מדיניות ההכשרה החלקית.
מנהלי בתי ספר זקוקים לזמן התנסות, שיעניק להם את היכולת לזהות מתחים בין גורמים מעכבים לגורמים מעצימים. המנהלים צריכין לצבור חוויות חיוביות, במיוחד כאלה הקשורות להובלת סגל, ולנצל הזדמנויות לפיתוח תחושת אחריות במצבי משבר. כל אלה תורמים לחיזוק הזהות הניהולית ולתחושת הריבונות המקצועית. מומלץ שהתוכניות להכשרת מנהלים יתמקדו גם בהכנת פרחי הניהול למכרזים, וילוו את המועמדים עד לכניסתם לתפקיד ואף בהמשכו.

ד"ר קובי גוטרמן הוא ראש התכנית לניהול וארגון מערכות חינוך בפקולטה לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו