סקר הורים לרגל יום זכויות הילד; להעלות את רמת המוגנות בבית הספר

עיתון קו לחינוך
Hand holding variation of object

רוב ההורים (73%) סבורים כי בתי הספר מטייחים מקרי חרמות ואלימות כדי לשמור על שמם הטוב

מאת: מערכת קו לחינוך

לקראת יום זכויות הילד, שצויין ב-20 בנובמבר, פרסמה המכללה האקדמית רמת גן סקר מקיף, שהתמקד בתפיסת ההורים לגבי ביטחון הילדים בבית הספר. את הסקר ערכה עבור המכללה חברת גיאוקרטוגרפיה. מטרת יום זכויות הילד היא להגביר את המודעות בהקשר לילדים ברחבי העולם. יום הילד מעוגן באמנה הבינלאומית לזכויות הילד/ה. האמנה עוסקת במכלול החובות שיש למדינות כלפי הילדים. היא מתמקדת בזכויותיהם הבסיסיות, מגנה על ביטחונם, בריאותם, השכלתם ותנאי מחייתם.
הסקר נערך לפני כשבועיים, בקרב יותר מ-500 הורים לילדים בגילאי 5-18, יהודים וערבים.
תוצאות הסקר הראו, כי מחצית מההורים ציינו שילדם מתלונן לעתים על תחושת חוסר ביטחון בבית הספר. המחצית השנייה אמרה כי ילדם לא התלונן על כך אי פעם.
44% מההורים אמרו כי הם סומכים על המחנך שידאג לילד אם יחווה קושי חברתי. על היועצת, באותו עניין, סומכים רק 7.4%. 17% אמרו שאינם סומכים על אף גורם בבית הספר.
63% מההורים טוענים כי הסיבה העיקרית לאלימות ובריונות בקרב ילדים ברשתות החברתיות מושפעת מחינוך בבית. 54% אמרו שהסיבה לאלימות זו היא שההורים אינם מעורבים מספיק בנעשה בבית הספר. 47% מההורים אמרו שהסיבה לאלימות ברשתות היא טיפול לקוי בנושא מצד בית הספר. 73% מההורים חושבים כי קיימים ניסיונות השתקה של מקרי חרמות ואלימות, כדי שלא ייצא שם רע לבית הספר.

אחריות משותפת

ד"ר דינה ורדי, ראש תוכנית הלימודים לתואר שני בייעוץ חינוכי באקדמית רמת גן, לשעבר מנהלת בית הספר המיוחד ברושים, אומרת כי גישת בית הספר השואף להפחית אלימות צריכה לעודד השתייכות למערכת הבית ספרית, לקיחת אחריות, והעצמת תחושת השותפות בנעשה בבית הספר. כל זאת במטרה להגביר את ההזדהות של כל חלקי המערכת עם מטרות בית הספר וערכיו. חשוב שאנשי הצוות והתלמידים יחושו במטרה המשותפת והיא תחושת הרווחה החינוכית. לדבריה; "ילד ומורה צריכים להרגיש בטוח בין כותלי בית הספר ורק שקיפות וחיזוק המשולש מורה-הורה-תלמיד יניבו תוצאות".

כיצד להשתפר

אז מה אפשר לעשות בכדי לשפר את המצב ולחזק את המשולש תלמיד-מורה-הורה למען צמצום האלימות והבריונות? פעילות משותפת צויינה על ידי 75% מההורים כפעילות העשויה להניב תוצאות. אחריה 30% מההורים ציינו הרצאות כגורם משפיע.
בסוגיית כלי הענישה, שעל בית הספר לנקוט עם ילדים בריונים ואלימים, הדעות חלוקות: 52% חושבים שזימון הורים לשיחה יהיה יעיל, 44% חושבים שהשעיה היא הכלי הנכון, 38% חושבים שעונשים הם צעד נכון, 36% ממליצים על העצמת הילד במסגרת תוכניות בית ספריות, ו-38% יבקשו תמיכה פסיכולוגית כפתרון להתמודדות עם ילד בריוני או אלים.

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו