עולם חדש; כך יתנהלו הלימודים כשהתלמידים יתעוררו בצהריים

עיתון קו לחינוך
Tired schoolgirl sleeping in classroom

הבלוגר הבריטי ד"ר קרל הנדריק על טור דעה שפורסם לאחרונה בטיימס הלונדוני  

"החינוך עומד בפני עצמו ולא ראוי להתייחס אליו כאל הכנה למקום עבודה עתידי", כך כותב ד"ר קרל הנדריק, בהקדמה לטור דעה שפרסם לאחרונה בבלוג שהוא כותב Chronotope. "האמת צריכה להאמר; כיוון שבימינו כל אחד זוכה לחינוך, כל אחד גם מרגיש שיש לו מה לומר עליו. רוב ההתייחסויות מקורן בחוויות של הכותבים מהתקופה שבה הם היו תלמידים. בדרך כלל הן לא עוסקות בבעיות האמתיות של החינוך. במאמר שפורסם לאחרונה בטיימס, החליטה קייטלין מורן, צעירה שחונכה בחינוך ביתי, להציע זווית ראייה ייחודית לגבי תחום החינוך. קדם לכך צעד חריג שעשתה; היא התנדבה לעבוד זמן מה כמזכירת בית ספר.
מורן ציינה כי שתי הנחות יסוד היוו בסיס לכתיבתה; 1. שוק העבודה במאה ה-21 דורש מיומנויות שאף אחת מהן לא נלמדת בבית הספר. 2. לכל תלמיד יש היום טלפון חכם.
כתוצאה מעבודתה פרסמה מורן את הדברים הבאים; 'היום צריך להיות ברור שעולם התעסוקה של ההורים שלנו חלף מהעולם. תלמיד בבית הספר בימים אלה, לא ימצא את עצמו בעוד כארבעים שנה יוצא לפנסיה ממקום עבודה יחיד קבוע אחד. התופעה הזו היא נחלת המאה ה-20. במקומות העבודה בעתיד יצטרכו העובדים להפגין גמישות ומוטיבציה. הם יהיו אלה שיצטרכו להציע מיומנויות שלמעסיקים יהיה כדאי לשלם עבורן. בפועל – הצעירים של היום יצטרכו להמציא את מקצועות העתיד. רוב המקצועות שקיימים היום ייעלמו מהעולם ורוב המקצועות שיהיו עדיין לא נולדו.
אז אם פעם נזפנו בצעיר "בטלן" שהתעורר בצהריים, התיישב מול המחשב ושהה בו עד השעות הקטנות, היום הוא ראוי למחיאות כפיים דווקא. סימן שהוא קשוב לצרכי גופו. הרי רוב בני הנוער הולכים לישון מאוחר ומתעוררים לקראת שעות הצהריים. אלא שרוב בתי הספר מסיימים את עבודתם בשעות שבני הנוער מתעוררים, ולכן כאשר הצעירים לומדים אף מורה כבר לא נמצא בסביבה. זו ההזדמנות עבורם ללמוד לבד, לחקור ולבדוק, להגיע לעובדות חדשות, כי יש כאלה, והרבה – בייחוד כאלה שצעירים נחשפים אליהם ומורים כבר לא. למעשה למידה שכזו תהיה יעילה יותר ממה שבית הספר תכנן עבורם. הרי יש להם טלפון חכם. ולכן תפיסת החינוך שלי מציעה להפסיק להלעיט את הצעירים בהררי מידע, ובמקום זאת להדריך אותם במיומנויות שיוכלו לנצל כדי להפוך את הנייד למקור המידע האולטימטיבי.
אלא שדווקא דרך זו עלולה ליצור בעיה חדשה; אם נתחיל לסמוך על הנייד שלנו, על גוגל כמי שמחליף את הידע האנושי, ועל המידע האישי שבענן, כנראה שלא נוכל להגיע לתובנה חשובה אחרת; אולי נוכל להשיג מידע כשנרצה אבל לא נהיה מודעים יותר למה שאנחנו לא יודעים."

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו