קווים לדמותו של הישראלי החדש

עיתון קו לחינוך

בשנים האחרונות עולה ומתגבשת דמותו של הישראלי החדש; לעתים הוא חובש כיפה ולרוב לא, לפעמים הוא נועל סנדלי שורש ולעתים נעליים שחורות. בתי ספר דיאלוגיים, שבהם לומדים תלמידים חילוניים ודתיים יחדיו, מסייעים לדמותו של הישראלי החדש להתפתח ולצמוח

מאת: סיגל בן-ארצי

בשנים האחרונות עולה ומתגבשת דמותו של הישראלי החדש; לעתים הוא חובש כיפה ולרוב לא, לעתים ניתן לזהות ציציות שמציצות משולי חולצת טי שירט מהוהה, לפעמים הוא חמוש בסנדלי שורש ולעתים נעליים שחורות, לעתים הוא לובש חולצה לבנה גם ביום חול, ולפעמים אין עליו אף אחד מהסממנים החיצוניים, אבל הוא מקפיד על ארוחות שבת וחוגג את החגים אבל גם נוסע בשבת ואינו אוכל כשר. אט אט, מתוך הפלגנות של החברה הישראלית, עולה ונוצקת בתבניתה דמות חדשה, שיש בה קצת מכל מפלגה והרבה מכולנו; קצת חרדית, קצת כיפה סרוגה, קצת ש"ס, קצת חילונית ובעיקר; מאוד ישראלית. והדמות הזו לא צומחת על קרקע עקרה. מזה שנים עולים ופורחים בארץ בתי ספר שמקדמים למידה שיתופית בין חילונים ודתיים. אלה רק משמשים מבשרי דרך, המאפשרים לישראלי החדש להתגבש בעצמו. כזה הוא, למשל, בית הספר המשלב 'אושא ביחד' שברמת-גן. בבית הספר מתקיים מודל חינוכי המשלב ילדים ממשפחות חילוניות, מסורתיות ודתיות. בית הספר פועל מתוך רצון לחנך מתוך מקום של סבלנות למגוון של דעות ושיח מכבד ומקדם דיאלוג. בית הספר מקדם מגוון פעילויות העוסקים בעיצוב הזהות היהודית-הישראלית, תוך מתן כבוד ויחס סובלני לתרבויות ומסורות אחרות. במהלך השנה בית הספר מציג לראווה מספר פרויקטים שנתיים, כמו ימי שיא במקצועות הריאליים ובתחום האוריינות, התנדבות התלמידים לפעילות עם אזרחים ותיקים מהעיר, מנהיגות סביבתית ירוקה, מבצעים בית ספריים לטיפוח אקלים חיובי – צמידי העצמה ואירועים של מעורבות בקהילה, בשיתוף הנהגת ההורים.

שבת אחים ואחיות

ב-20.12.2019 יקיים בית הספר שבת קהילתית, בהשתתפות ראש העיר, כרמל שאמה. מטרת הפעילות היא להעמיק את הקשר בין דתיים וחילוניים בעיר. השבת הקהילתית הינה מיזם שהחל לפני שנתיים והיא מתקיימת השנה בפעם השלישית. הקהילה מתכנסת לקבלת שבת מוסיקלית – בשירה וניגון, ולאחר מכן נערכים תפילה מסורתית לצד טקס אלטרנטיבי, שבמרכזו מעגל שיח בהנחיית ההורים. שיאו של המפגש יהיה סעודת שבת משותפת, למאות התלמידים ובני משפחותיהם. בנוסף לקידוש המסורתי והארוחה המושקעת, ייהנו המשתתפים ממשחקים מגבשים, שירה בציבור ושהייה בצוותא. 
זאביק בר-לב, מנהל בית הספר אושא ביחד, מציין כי בית הספר מצוי בעיצומו של תהליך הטמעת הרעיון המשלב, בו הוא צומח ומתגבש בהיבט הערכי והחינוכי. בית הספר מחדש ומקדם תוכניות ויוזמות לימודיות, המקדמות את ערך השוויון והסובלנות. בבית הספר פועל מערך מתנדבים נרחב, שמטרתו לסייע לקידומם של התלמידים. המתנדבים מסייעים בלמידה בקבוצות קטנות, כדי לעודד חוויות לימוד שמזמנות חקירה ויזמות.

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו