שינוי בארגון חינוכי -"כן זה אפשרי"

עיתון קו לחינוך

כפר הנוער "הכפר הירוק" חוגג את שנתו ה 70 עם ספר חדש שנכתב על ידי בוגר הכפר, שוקי שטאובר – "כן זה אפשרי – ניהול שינוי בארגון חינוכי"

"כן זה אפשרי"- ניהול שינוי בארגון חינוכי, הוא ספר חדש של שוקי שטואבר, המציג את שיטת הניהול של ד"ר קובי נווה, הידוע בכינויו סיסקו, מנכ"ל הכפר הירוק, ששיקם את כפר הנוער והציל אותו מסגירה. שיטות הניהול שהביא עמו  מיתגו את הפנימייה כ"כפר ירוק" – בית ספר תיכון שש שנתי, ניסויי, על אזורי מצטיין, ומרכז הפצה בינלאומי לשיטת לימוד חדשנית, השמה דגש על מצוינות. הספר מתאר כיצד דפוס ניהול בעל סממנים של מנהיגות חינוכית חברתית, המשלב מאפייני ניהול של חברה עסקית בשוק תחרותי, הובילו את בית הספר להצלחתו היום.

לדמותו

הסיפור מתחיל לפני 70 שנה, אז נוסד כפר הנוער "הכפר הירוק" ברמת השרון. על בוגריו נמנים בני גנץ, אבי קושניר, מיקי קם, עינת שרוף, ירון לונדון ועוד. אבל את הסיפור אפשר להתחיל בשנית, לפני עשר שנים, כשכפר הנוער עמד בפני סגירה, בגלל מיעוט תלמידים, רמת לימודים נמוכה ואחוז זכאות לבגרות של חמישה אחוזים בלבד.
כיום הכפר הירוק הוא מוסד חינוכי מבוקש, שבו תלמידי חטיבה ותיכון מכל הארץ. במוסד לומדים 2,800 תלמידים, מהם 450 ילדי פנימייה, 50 ילדי משפחתונים ו-200 ילדים בבית הספר הבינלאומי. אחוז מסיימי הבגרויות מגיע ל-100 אחוזים.

סיפור אישי מרגש

"כן זה אפשרי" הוא ספרו ה-16 של שוקי שטאובר. באמצעות הספר סוגר המחבר מעגל אישי; כבוגר הכפר הירוק בעצמו, שחלק לפני 50 שנה חדר משותף בפנימייה עם סיסקו. שוקי שטאובר הגיע מתל אביב וסיסקו – ממעברת קריית מלאכי.
אחד הסיפורים המרשימים בספר, הוא הדרך שעשה סיסקו עד מינויו למנכ"ל הכפר, מאז שהחליט מחנך כיתתו בקרית מלאכי לגשת לאביו ולבקש ממנו לשלוח את הילד לכפר נוער חקלאי, אי שם ליד תל אביב. הוא היה אז בן 13, עם  פוטנציאל להתברג בעולם שמחוץ למעברה.
סיסקו הוא בן למשפחת עולים ענפה שעלתה מעיראק. לאביו היה בית קפה קטן, והוא נהג לעזור לו לפני ואחרי הלימודים. הוא מספר; "אבי לא שמח לעצת המחנך לשלוח אותי לכפר הירוק. המחנך התעקש. שנה שלמה בכיתי בשרותים שבפנימייה. אחרי שנה התחלתי לגלות את היכולות שבי והפכתי לפעיל חברתי. בתום הלימודים יצאתי לשרות הצבאי, ולאחריו חזרתי לעבוד כמדריך בפנימייה. כאן חיכתה לי חברה, שלימים נישאה לי. בהמשך יצאתי ללימודים, הפכתי למורה, ומאוחר יותר למנהל בית הספר. לפני עשר שנים נבחרתי למנכ"ל הכפר כולו; הפנימייה, בית הספר והמשק החקלאי – הרפת, הלול, הפלחה, הכוורות והאורווה".

ירוק עולה

הספר פותח ברקע ההיסטורי של כפרי הנוער בישראל ובהתפתחות הכפר הירוק עד לשנת אלפיים. בחלק זה מתוארות השנים הראשונות לשינוי, התנגדויות מבית ומחוץ לפתיחת כיתת המחוננים הראשונה והקשיים הכלכליים. בהמשך מתואר המיתוג החדש, הרעיון למצב את הכפר "כירוק", ופתיחת מגמה ייחודית ארצית – "הנהגה סביבתית ירוקה", שבזכותה הוענק לבית הספר פרס ז'אן דוד.
לאורך השנים הקפיד סיסקו לשמר את האופי האינטגרטיבי של הפנימייה, שקלטה בני נוער מכל גוני הקשת – עולים מחבר העמים, תלמידים מהמגזר הערבי, צעירים ממוצא אתיופי ועוד. מספר התלמידים בפנימייה הוכפל כשהגיעו אליה בני נוער שראו בחיים בכפר הנוער אתגר. בבית הספר נפתחו מגמות שונות, שמשכו אליהן קהל מגוון; אקדמיה לשחמט, אקדמיה לכדורסל, אקדמיה למוסיקה ותזמורת, אקדמיה לטכנולוגיה ועוד. בבית הספר הוקמה תשתית טכנולוגית מתקדמת ולתלמידים ניתן חופש יצירתי רב.
הרעיונות כיצד למשוך תלמידים נוספים עלו וגאו, אולם לא תמיד הספיקה קופת המזומנים לממן את כולם. כדי להתגבר על המכשלה הכלכלית, פנה הכפר הירוק החוצה; הוא יצר קשרים בינלאומיים, גייס תרומות, פנה לעזרת ההורים ועוד. כך, למשל, ההורים יזמו את שיפוץ חדר האוכל ואולם ההרצאות.

שאלות יסוד ועוד

בין פרקי הספר עולות שאלות יסוד שעוסקות בבית הספר ובחינוך בכלל. אחת מהן, למשל, האם בעידן שלנו יש בכלל צורך בפנימיות נוער?
שאלה נוספת עוסקת בבחירה בכפר הירוק דווקא, ועליה משיב שטאובר; "מימי לימודי בפנימייה ועד היום, ליוויתי את הכפר ושמרתי על קשר עם בוגריו, חברי. התפעלתי מהדרך המופלאה שעשה חברי המנכ"ל, והחלטתי שכל אחד צריך ללמוד ממנו על נחישות, הנהגה, אמונה והגשמת חלומות."
בארוע ההשקה לספר, הציג המחבר את האני מאמין שלו: "מנהל בית ספר אינו 'עוד' מנהל, אלא מעצב פני קהילה. לכן כישורי מנהיגות צריכים להתקיים אצל כל מי שמנהל מוסד חינוכי. תנאי הסף, לפיו מנהל בית ספר חייב להיות בעל ניסיון בהוראה, מגביל את מספר המועמדים המתאימים לניהול, ואולי הוא אחת הסיבות לכך שחלק ממנהלי בתי הספר לא מפגינים כישורי מנהיגות בולטים".
בספר מתוארים כלי ניהול מובילים, בעזרתם אפשר לחולל שינוי ארגוני מהותי, ולשמר הצלחה לאורך זמן. הספר גם שופך אור על התנהלותה של מערכת החינוך בכללותה. פרק מיוחד בספר מציע ניתוח והפקת לקחים מאופן הניהול של הכפר הירוק, תוך ניסיון לעמוד על מרכיבי ההצלחה של ארגון חינוכי ועל האפשרויות ליישומן.
ניתן להשיג את הספר דרך המחבר, שוקי שטאובר.
נייד: 052-8428428
דוא"ל: [email protected]

– רצ"ב עמודים 1-26 של הספר (תוכן הענייניים, פרק המבוא והפרק הראשון):
https://shukistauber.co.il/wp-content/uploads/2019/10/Book-October-2019-1.pdf"

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו