דו"ח מרכז טאוב קובע; אין מחסור במורים

עיתון קו לחינוך
High school students and teacher.

הדו"ח האחרון של מרכז טאוב מציג נתונים שונים לגבי המחסור במורים מאלו שנשמעים מהשטח; בעוד שמנהלים, בעל יסודי בעיקר, מתלוננים על מחסור קבוע במורים, הדו"ח מדווח על עלייה במספר המורים

מאת: מערכת קו לחינוך

דו"ח מרכז טאוב, שפורסם לאחרונה, מציג נתונים שונים לגבי המחסור במורים מאלו שעולים משהטח. בשנים האחרונות מתלוננים מנהלים, בעיקר בעל יסודי, על מחסור קבוע בכוח הוראה איכותי, בייחוד במקצועות כמו מתמטיקה ואנגלית.
מדו"ח מרכז טאוב עולה, כי בין השנים 2010-2018 עלה מספר המורים בשיעור כפול מהגידול במספר התלמידים. נתון מעניין נוסף הוא, כי מספר המורים גדל ב-50% יותר מהגידול במספר הכיתות.
לטענה לגבי איכות המורים מציין הדו"ח, כי שיעור בעלי תואר ראשון ושני במערכת עלה, אלא שהציון הפסיכומטרי שלהם נותר נמוך. בשנים האחרונות ניכרת עלייה במספר המורים בוגרי המכללות להוראה וירידה במספר בוגרי האוניברסיטאות.
נתון רלבנטי נוסף מציין, כי בין 2014 ל-2017 גדל התקציב לתלמיד בחינוך היסודי ב-17%, בחטיבות הביניים ב-24%, ובחטיבה העליונה ב-30%. בחינוך היסודי ההוצאה לתלמיד משתווה להוצאה לתלמיד ב-OECD ואף עולה עליה מעט, אך בחינוך העל-יסודי היא עדיין נמוכה משמעותית.

יש או אין זו השאלה

לגבי השאלה אם קיים מחסור במורים או לא התשובה שונה מהמציאות שמצטיירת מהשטח. הנתונים בדו"ח מראים שלמעט מחסור נקודתי ביישובים או במקצועות מסוימים, אין מחסור כזה: מספר המורים עלה בשיעור גבוה יותר ממספר התלמידים והכיתות, שיעור המורים ללא הסמכה ירד מכ-18% ב-2009 לכ-6% ב-2018 וההשכלה הממוצעת בקרבם עלתה, היקף המשרה הממוצע לא השתנה, מספר התלמידים בכיתה ירד, ומספר שעות העבודה של מורים לכיתה עלה מ-52.5 ב-2006 לכ-76 ב-2019. גם שיעור המורים למתמטיקה ואנגלית המלמדים מחוץ למקצוע ירד. שיעור המורים המלמדים עברית מחוץ למקצוע דווקא עלה.

לקריאת הדו"ח המלא

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו