ספר; בתי הספר הייחודיים – האומץ לשנות

עיתון קו לחינוך

הספר "בתי ספר ייחודיים – האומץ להרהר ולערער על המובן מאליו" מספר את סיפורם של בתי הספר שבחרו לחרוג מהחינוך הממלכתי-ציבורי ולהציע חינוך אחר. לאורם מציע המחבר להורים לבחור בחינוך ציבורי שמתאים למאה ה-21, שרלבנטי גם לאתגרים החברתיים שעמם אנו מתמודדים עתה

מאת: מערכת קו לחינוך

הספר "בתי ספר ייחודיים – האומץ להרהר ולערער על המובן מאליו", מספר את סיפורם של בתי הספר הייחודיים. אלו מוסדות חינוך שבחרו לחרוג מן התלם, לקרוא תיגר, לערער על המובן מאליו החינוכי, הממלכתי-ציבורי, ולהציע חינוך אחר.
בתי הספר הייחודיים מציעים חלופות חינוכיות-פדגוגיות חדשניות לחינוך המסורתי, אך בה בעת מעוררים דילמות חברתיות. בגלל המרחב שהם לוקחים לעצמם, ובגלל פרישתם מהציבוריות, הם מסמלים אולי פגיעה אפשרית בערכי השוויון והסולידריות החברתית.
בספר מוצגת לראשונה תמונת מצב מקיפה של החינוך הייחודי בישראל, שהוא חלק משינוי חינוכי, שהתפשט בעשורים האחרונים בהיקפים נרחבים גם בעולם המערבי.

כריכת הספר בתי ספר ייחודיים

שני שערים לתחום רחב

בספר שני שערים. השער הראשון עוסק בנושא "בתי ספר ייחודיים בין עבר, הווה ועתיד". הפרק הראשון בשער זה, מתמודד עם הגדרת המושג בית ספר ייחודי. הפרק השני סוקר את היסודות ההיסטוריים והרעיוניים שהובילו לצמיחת הייחודיות החינוכית בישראל. הפרק השלישי מציג את תופעת החינוך הייחודי כחלק מתופעה עולמית, ומשווה את הייחודיות הישראלית לעומת זאת שצמחה בארצות הברית ובבריטניה. הפרק הרביעי מציג את התופעה מנקודת מבט של מדיניות החינוך, וסוקר את ניירות העמדה הרבים שעסקו בתופעה במשרד החינוך. בנוסף מתייחס המחבר ליחסי הכוחות והאינטרסים שעיצבו בפועל את המדיניות, ואת כללי הפעולה הסמויים בשטח. הפרק החמישי מתבסס על ראיונות שערך המחבר עם המקימים בשדה החינוך, שמתארים את מעשיהם, לצד מעשי קובעי המדיניות החינוכית.
השער השני של הספר מציג את מהפכת הייחודיות ההולכת ומתרחבת. השער מציג פרקים נפרדים לסוגים שונים של בתי ספר ייחודיים; פרוגרסיביים – לחינוך הדמוקרטי, הפתוח והדיאלוגי, חקלאיים, ברוח ערכי תנועת העבודה, בעלי תוכניות ייחודיות – אומנויות, טבע, סביבה ומדעים, אנתרופוסופיים ובת ספר לחינוך ייחודי; לפלורליזם ורב תרבותיות, דתי לאומי – רשתות נעם וצביה וחינוך דתי-אורתודוקסי.
הפרק האחרון של הספר מציג את הניסוי החינוכי שהתקיים ברעננה בשנים 2011-2019, שהציע לעצב בעיר חינוך ציבורי בעל ייחודיות עמוקה.
מסקנת הכותב היא כי דרוש לנו עתה חינוך שיענה על הצורך בחדשנות ובמשמעות הייחודית במאה ה-21, אך יהיה רלבנטי לאתגרים החברתיים בחברה, שבה מתערערים יסודות הסולידריות והשוויון. לדבריו; "דרוש לנו חינוך ציבורי שבו כל אחד מההורים ישמח להפקיד את ילדיו".
הספר יצא לאור בהוצאת מופ"ת בגרסה מודפסת (60 שקלים) ובגרסה דיגיטלית (30 שקלים).
מלבד חוקרים ואנשי חינוך, פונה הספר גם להורים, ומספק להם מידע תאורטי ויישומי, שיאפשר להם לתבוע את זכותם השווה לחינוך ייחודי במסגרת החינוך הציבורי.
המחבר, ד"ר גדי ביאליק, הוא מרצה בכיר במסלול לשינוי חברתי במכללה האקדמית לחברה ואמנויות ASA ועמית הוראה בחוג למדיניות ומינהל בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. ד"ר ביאליק מתמחה בתהליכי שינוי וחדשנות חינוכיים-חברתיים.


השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו