המלצה; לבדוק היטב את תלוש השכר בשנת השבתון

עיתון קו לחינוך

מרכיבים פנסיוניים שנוספו למשכורת לאחר 2011, כמו גמול ריכוז וגמול פיצול, לא הופרשו כספים לקרנות ההשתלמות. למה? כי המעסיקים לא מצאו לנכון לעשות זאת. וכך למרות שהמורים זכאים להפרשות, אם לא ידרשו אותן – לא יקבלו

מאת: עירית זהבי*

כשמורה יוצא לשבתון משלמת לו קרן ההשתלמות מענק במקום משכורת. המענק משולם על פי היקף המשרה הממוצע בשנות החיסכון שקדמו לשנת השבתון, ועל פי רכיבי השכר הפנסיוניים, שהיו חלק משכרו של המורה ערב היציאה לשבתון.
עד לשנת 2010 הפרישו המעסיקים כספים לקרנות ההשתלמות גם עבור רכיבים פנסיוניים מסויימים שהמורים היו זכאים להם. בשנת 2011 נוספו רכיבי שכר פנסיוניים לתלוש השכר, כמו גמול ריכוז וגמול פיצול. אלא שהמורים לא קיבלו את הכסף המגיע להם עבורם כשיצאו לשבתון. והסיבה; המעסיקים לא טרחו לנכות משכר המורים את הסכומים הנדרשים להעברה לקרנות ההשתלמות. וכך למרות שבתקנון קרן ההשתלמות כתוב שיש לשלם עבור כל הרכיבים הפנסיוניים בשנת השבתון, אם לא היו הפקדות לקרן – היא לא צריכה לשלם. כך יוצאים מורים רבים נפגעים, לעתים בסכומים גדולים.

לבדוק את התלוש בשבע עיניים

כדי שמורה ייהנה מהמגיע לו, עליו לבדוק בתלוש המענק את רכיבי הגמולים המגיעים לו. אם קיים פער בין תלוש זה לקודמים, עליו להציג לקרן את תלושי השכר ולדרוש את הכסף. למרות שהקרנות מודעות לטעויות, הן לא בודקות אותן באופן עקבי. רק כאשר המורה פונה לקרן, היא מתקנת את הטעות.
הנה דוגמה אופיינית; לאחרונה התגלתה טעות כזו אצל מורה ששולמו לו בשכר 12% תוספת בגין הגשה לבגרות. רכיב זה הוא רכיב פנסיוני, וניתן היה לראות בתלושי השכר שהופרשו עבורו כספים לקרן ההשתלמות. אם המורה לא היה פונה לבדיקה מקצועית של התלוש, הוא עלול היה להפסיד 9,000 שקלים.
טעויות כאלה מתרחשות לעיתים תכופות יותר, אם עובדים אצל שני מעסיקים. הסיבה העיקרית היא כי ישנם רכיבים שאינם יכולים להופיע זה לצד זה בתלוש שכר אצל מעסיק אחד, כמו גמול ניהול וגמול הכשרה, תוספת סמינרים, תוספת חינוך מיוחד ועוד. אם שני המעסיקים שילמו לקרן ההשתלמות, היא מחויבת להעביר את הכסף במענק ההשתלמות. מורה שיצא לשבתון מעבודתו במכללה, למשל, זכאי לגמול הכשרות ולתוספת סמינרים. אם אותו מורה גם עבד אצל מעסיק אחר, והיה זכאי לגמול ניהול או גמול חינוך כיתה – גם הם צריכים להופיע במענק. וכאמור; רק פנייה לקרן ההשתלמות תאפשר למורה לקבל את המגיע לו.

תשלום רטרואקטיבי

טעות אחרת יכולה לנבוע מתשלום רטרואקטיבי, שקיבל המורה לאחר שכבר יצא לשבתון, בגין תקופה קודמת. לדוגמה: אם קיבל תוספת דרגה בחודש אוקטובר, כשכבר שהה בשבתון. אם המורה ימציא לקרן תלוש מעודכן של ההפרשים, עם אישור ממשרד החינוך שהגמול שולם רטרואקטיבית, או אישור דומה מהמעסיק, יתוקן סכום המענק החודשי בהתאם. תשלום רטרואקטיבי יכול גם להופיע אם המורה החל לעבוד בשנה שקדמה לשבתון אצל מעביד נוסף, שהפריש לקרן באיחור.
כדאי להיות מודעים לכך שאי תשלום מענקים כראוי עלול לגרום לפגיעה קשה בפנסיה התקציבית בהמשך. למשל, אם תלוש הגימלה אמור לכלול גמולים, כמו גמול הדרכה, גמול ניהול, גמול חינוך, גמול יעוץ, או כל גמול פנסיוני אחר, וגמול זה לא יופיע בתלוש הגימלה, והמורה יפרוש לפנסיה מיד בתום השבתון, יהיה הגמול החסר בתלוש המענק חסר גם בפנסיה בהמשך.

מסקנה חשובה

המסקנה: יש לבדוק כל תלוש גימלה, כמו שבודקים תלוש שכר, ולא לצאת מנקודת הנחה שלא יהיו טעויות. טעויות מתרחשות תמיד, לעיתים בתום לב. על העובד לבדוק שהוא מקבל את המגיע לו. קבלת התמורה תלויה בו בלבד והיא באחריותו.
ובאשר לטיפול קולקטיבי בעניין זה, נראה שצריך לגייס לכך את ארגוני המורים.

*עירית זהבי היא מומחית לזכויות עבודה ועומדת בראש "זהבי יעוץ – למורים, מנהלים וועדים".

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו