איך ללמד בעידן של אי ודאות

עיתון קו לחינוך

הניחו לרגע למיומנויות המאה ה-21 ותתמקדו באיכויות חדשות בהוראה; גמישות, התמסרות, נוכחות ויוזמה

מאת: סיגל בן ארצי

כנס בינלאומי לחינוך, שנערך השבוע (18.8.2020-20.8.2020) באוניברסיטת חיפה, עוסק בחינוך בעידן ש אי ודאות. את הכנס פתחה הרצאתה של פרופ' עפרה מייזלס, שקראה לאנשי חינוך להניח לרגע למיומנויות המאה ה-21, ולהתמקד בארבע איכויות חדשות בהוראה, שיקלו על למידה בעידן הנוכחי.
"במקום מיומנויות שהמערכת מתמקדת בהן, אני מציעה להתמקד באיכויות, שחשובות ללמידה בעידן הנוכחי;
1. גמישות – אדם שהוא נוקשה, שחייב לדעת מה יהיה מראש, יהיה לו קשה בתקופה שכזו. הגמישות מאפשרת לנו לשנות, להרחיב, להתפתח לכיוונים שונים. כדי לייצר גמישות בחינוך צריך לצאת מהנוקשות ומהמחוייבות; לכיתה אפשר להכניס למידה גמישה; בקבוצות קטנות/בקפסולות/למידה היברידית/בזום/בווטסאפ/בחוץ ועוד. למידה גמישה מאפשרת המון הנאה, כיוון שהיא מאפשרת לדברים חדשים להיכנס.
2. התמסרות – יכולת שהאדם חייב לקבל על עצמו כדי להבין ולזרום בעידן שבו הדברים משתנים במהירות. לא לכעוס שהדברים מתרחשים אחרת, מה שבפועל קורה, אלא להבין, להתפשר, להתמזג. התובנה שמתבקשת היא להיות בהלימה עם העובדה שחלים שינויים. אדם צריך לומר לעצמו "או.קיי זה מה שקורה. זה ההווה, אני איתו וצריך לזרום". לא לריב עם השינויים. במריבה האדם נמצא במעין מערבולת רגשית; גם רב עם הסביבה וגם רב עם עצמו.
3. נוכחות – זוהי חוויה שבה האדם חש שהוא "יושב טוב בתוך עצמו". יודע מה חשוב לו, מה לא נעים לו, מה הערכים שלו וכיצד הוא צריך לחיות על פיהם. כשהוא יודע כל זאת, הבחירה שלו כיצד לנהוג קלה יחסית. זהו מצב של מיזוג בין גוף, נפש ורוח. נוכחות נותנת תחושה של משמעות, של מה שמדויק לאני האישי. יש טכניקות שמעודדות נוכחות, מדיטציה, למשל. במצב של התבוננות פנימית צריכה לצוף השאלה מה באמת חשוב לי עכשיו. כשהשאלה באה עם הכוונה, משהו פנימי, מאוד מדויק עולה. כך מתגבשת הנוכחות החדשה.
4. יוזמה – מורים רבים נמצאים עתה בסיטואציה ש"הכיתה לא איתם". תלמידים בזום נעלמים, תלמידים בכיתה לא מרוכזים. זה הזמן לנקוט יוזמה. לצאת מהנוחות שבשגרה שלא משיגה את התוצאה, ולעבור ללמידה אחרת; להכניס משחקים לכיתה, להקים את התלמידים בעזרת מוזיקה קופצנית, לאפשר להם לתופף לפי הקצב על השולחן. זו האוטונומיה החדשה בכיתה; זהו מרחב אדיר של אפשרויות, שמאפשר למידה אחרת.

בכנס משתתפים מומחים מהעולם כולו. מומלץ. להרשמה; https://hodaot.haifa.ac.il/pay/FormGH02.asp

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו