תלמיד במערכת החינוך לומד 15 אלף שעות בממוצע. 12 אלף שעות מתוכן הוא יושב פאסיבי בכיתה ושומע את המורה מדבר. יש לשער שלאורך הזמן הזה כבה אחד הניצוצות הגדולים שהוא נולד איתו – התשוקה ללמוד
מאת: אפרת פרידמן*
כולנו יודעים מה זה מע"מ. כל אחד מאיתנו נותן למושג פרשנות אחרת. רובנו יגידו שזה מס ערך מוסף. אנחנו נגיד שזה מורה עומד ומדבר. במשך 12 אלף שעות, מבין 15 אלף השעות שתלמיד נמצא בכיתה, הוא סובל ממע"מ – מורה עומד ומדבר. התלמיד יושב פאסיבי ולומד בשיטה שאי אפשר לזכור ממנה כלום. שיטה שלאורך זמן מכבה את אחד הניצוצות הגדולחם שאנחנו נולדים איתם – החדווה ללמוד.
ההבנה עד כמה רמת הפעלתנות בשיעור משפיעה על הזכרון, היא אחת הדוגמאות שחוקרי מוח מביאים כאשר הם מתארים את הנתק שיש כיום בין הידע המחקרי על מהי למידה שנשארת לבין הפרקטיקות בשטח. שיטת הלמידה של HuBee מתבססת על מדעי המוח (Neuroscience) ומדעי הלמידה (Science of Learning), ומטרתה לבסס בבית הספר למידה אפקטיבית, משמעותית וחוויתית. למידה שתכין את הלומד לעולם שמחכה לו בחוץ, למידה שלא מוותרת על ההשגים לטובת החוויה, להיפך.
השיטה מופעלת כיום בכ-70 בתי ספר ברחבי הארץ. אנחנו מורידים את המע"מ, לטובת למידה דבורנית -למידה שהלומד מעבד בה את החומר ומפיק דבש. השיעורים הללו מתרחשים בכיתה שנראית אחרת לגמרי, בלי שזה יהיה יקר מדי, ולא נבהלים להשתמש באופן מושכל במחשבים, לפטופים וסמארטפונים, כדי שהילדים ילמדו עם חברים, באופן פעיל, דבורני ומעורר חשיבה.
מודל Hubee שם דגש על שתי אסטרטגיות למידה מרכזיות, שמבטיחות למידה שנשארת, למידה אפקטיבית וישימה לאורך זמן.
לומד דבורני (לומד פעיל): פילוסופים של החינוך קוראים לצוותי ההוראה לפתח תהליכי למידה בהם הלומד מתנהג כדבורה: לומד פעיל, אשר מבצע מניפולציה על החומר (חושב עליו, מתעסק איתו, מייצר תוצר או ידע חדש), כפי שהדבורה מבצעת מניפולציה ובתהליך ההתמרה הופכת צוף לדבש. על פי המודל 70% מזמן השיעור הוא למידה דבורנית, שבה הלומד מעבד את החומר באופן עצמאי, תוך הפעלת מיומנויות הנדרשות במאה ה-21 , ורק 30% מהלמידה היא למידת מע"מ (מורה-עומד-מדבר, כלומר למידה הרצאתית). זה בדיוק הפוך מהמינון הקיים כיום בחלק גדול מבתי הספר.
מפגש חוזר עם התוכן: למידה שנשארת היא למידה שפגשנו פעמים רבות, באמצעות שליפה (Retrieval), שגורמת ללומד לחשוב על החומר מחדש. המפגש המחודש עם התוכן הוא אקטיבי, לא באמצעות האזנה חוזרת או קריאה חוזרת של החומר הנלמד, אלא באמצעות מענה על שאלות על החומר או תרגול שלו. המפגש עם החומר מתנהל בצורה מגוונת ובהקשרים רבים, על מנת לחזק את עושרו של הזכרון ולהפוך אותו למשמעותי יותר (בניגוד לשינון).
המודל מתייחס לאתגר של שינוי מערכי הלמידה הקיימים כיום לטובת למידה אחרת. במסגרת התהליך אנחנו מטמיעים מודל שמאפשר לצוותי מורים לעבור בקלות ובמהירות להיקפים גדולים של למידה דיפרנציאלית, אינטרסיפלינארית ורב גילית. חווית הלמידה החדשה מיישמת הלכה לפועל את מיומנויות המאה ה-21 ומחזירה את חדוות הלמידה.
גמישות במקום נוקשות
מודל Hubee לא מנחית שיטת למידה מסוימת. המורה שותף ומשפיע על אופן היישום וזוכה לשנה של התנסויות והתאמה אישית של המודל לפי צרכיו, לפני שהוא משתמש בו באופן שוטף וקבוע. מוקד תהליך השינוי הוא בניית חדוות התחדשות ותחושת מסוגלות בקרב המורים הלוקחים חלק בתהליך. שיעור Hubee מפותח על ידי המורה ונתון לשיקול דעתו. מומלץ לקיימו בשיעור כפול (90 דקות).
התוצאות
הממצאים הראשונים שעולים עד כה מהפעלת השיטה מעודדים מאוד: ההישגים מזנקים, נתוני האקלים קופצים, התלמידים מדברים על חווית למידה אחרת לגמרי והמורים מספרים על ירידה בשחיקה. והכי חשוב; אנו מחזירים לעצמנו את המתנה הגדולה שקיבלנו ואיבדנו – הצמא ללמוד, להתפתח כל הזמן, לטעות בדרך וללמוד מזה, כל יום, כל היום.
*חברת מתודיקה עוסקת בשילוב פעילות לימודית מבוססת חקר מוח (Mind based education), טכנולוגיות למידה מתקדמות ובניית פרויקטים חינוכיים על סמך מתודולוגיות מהעולם החינוכי, הארגוני והעסקי. החברה משרתת מאות בתי ספר, רשויות מקומיות וגורמים ניהוליים במערכת החינוך ובנוסף עוד עשרות לקוחות בארץ ובעולם. מתודיקה מייצרת תכני למידה בלמעלה מ-15 שפות.