איך נתמוך בתומכי ההוראה

עיתון קו לחינוך
Child studying alphabet with teacher

בכיתות רגילות השפיעו תומכי ההוראה מעט מאוד על הישגי התלמידים. לעומת זאת, תומכי ההוראה השפיעו לחיוב בכיתות בהן התקיים שילוב חלקי של בעלי צרכים מיוחדים

מאת: מערכת קו לחינוך*

בשנים האחרונות משולבים בבתי הספר אלפי תומכי הוראה ומשרד החינוך שואף להגדיל בהתמדה את מספרם. במאמר "גודל כיתה ויחס תלמידים למורה – סקירת מדיניות בינלאומית וממצאי מחקר", משנת 2014, מוקדש פרק לתפקידם של תומכי ההוראה ומובאות הצעות מעשיות כיצד לייעל את תפקידם במערכת החינוך.
את המאמר כתב ד"ר איתי אשר ז"ל, המדען הראשי של משרד החינוך, שנפטר לאחרונה.
מטרת המאמר הייתה להציג מידע עדכני לד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, שעמדה אז בראש הוועדה ליחס מורה לתלמיד בכיתה. הוועדה הוקמה בעקבות "מחאת הסרדינים", של הורים שמחו על הצפיפות בכיתות. מאז גברה המגמה לשלב תומכי הוראה בבתי הספר בעידוד משרד החינוך.

סקירה רחבה של מחקרים

לצורך כתיבת המאמר נערכה סקירה רחבה של מחקרים שבחנו את עבודתם של תומכי ההוראה בכיתות. הסקירה בחנה את יעילות עבודתם הן בכיתות רגילות והן במיוחדות.
בין היתר כללה הסקירה מחקרים שנערכו באוניברסיטת לונדון, בשנת 2009, בעקבות רפורמה שנערכה בבריטניה לשילוב חלקי של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות. ממחקרים אלו עולה, כי בכיתות רגילות השפיעו תומכי ההוראה מעט מאוד על הישגי התלמידים. לעומת זאת, תומכי ההוראה השפיעו לחיוב בכיתות בהן התקיים שילוב חלקי של בעלי צרכים מיוחדים, שם סייעו לתלמידי החינוך המיוחד להשתלב בפעילות הלימודית בכיתה הרגילה. למשל, כאשר התלמידים נדרשו לתרגל בכיתה, הייתה חשיבות רבה לעבודת תומכי ההוראה.
גם בתחום הרגשי והחברתי תרמו תומכי ההוראה לתלמידי החינוך המיוחד. למשל, כאשר סייעו להם להשתלב בפעילות חברתית. עם זאת נמצא, כי תומכי ההוראה לא הצליחו במיוחד בביצוע משימות טיפוליות, שנועדו לסייע לתלמידים עם קשיי התנהגות.
שילוב תומכי ההוראה שיפר גם מעורבות של תלמידים בפעילויות יצירתיות ומעשיות, כאשר התבצעה עבודה בקבוצות בכיתה. תומכי ההוראה גם סייעו במשימות לימודיות של תלמידים יחידים שנזקקו יותר לתמיכה. מורים דיווחו כי תומכי ההוראה הקלו על תחושת העומס שלהם בכיתה, ותרמו אגב כך להעלאת רמת שביעות הרצון שלהם מהעבודה. עוד ציינו, כי תומכי ההוראה תיווכו בינם להורים ותרמו לשיפור הקשר ביניהם.

כיצד לשפר את עבודת תומכי ההוראה בכיתות

המאמר מציע כיצד לשפר את עבודת תומכי ההוראה בכיתות:
1. יש להגדיר לתומכי ההוראה את המשימות שבהן יהיו מעורבים.
2. חשוב לקבוע ישיבות סדירות של מורי הכיתה עם תומכי ההוראה.
3. רצוי להסתייע בתומך ההוראה גם לתמיכה בתלמידים שלומדים לבד וגם לתלמידים שלומדים בקבוצות – תומך ההוראה יכול לתמוך במידת המעורבות של התלמידים בקבוצות.
4. כדאי להציע לתומכי ההוראה הכשרה קבועה ואפילו מסלול קידום מובנה.
5. במכללות להוראה, ובלימודים לתעודת הוראה, יש להתמקד גם בכישורים הנדרשים בעבודת צוות.
6. ההכשרה צריכה לעסוק בחלקה גם בשיתוף כוח עזר בכיתה.
7. הערכת המורים, המתבצעת מעת לעת, צריכה לבחון גם את שיתוף הפעולה שבין המורה לתומך ההוראה בכיתה.

* את המאמר כתב ד"ר איתי אשר ז"ל, המדען הראשי של משרד החינוך, שנפטר לאחרונה

השאירו תגובה

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדאין
שתפו במייל

עוד כתבות

הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו

עקבו אחרינו